Zaměstnanecká karta
Zaměstnanecká karta je druh povolení k dlouhodobému pobytu, který umožňuje občanům třetích zemí v České republice legálně pobývat a pracovat déle než 3 měsíce.
Upozorňujeme, že o zaměstnaneckou kartu nemohou žádat držitelé dočasné ochrany, ani držitelé víza strpění pobytu na území z důvodu ozbrojeného konfliktu na Ukrajině. Více informací k těmto typům pobytu naleznete v sekci Dočasná ochrana.
Od 1. července začíná platit nařízení vlády, které zavádí volný vstup na český trh práce občanům vybraných států. Více informací najdete v aktualitě.
OBECNÉ INFORMACE
ŽÁDOST NA ÚZEMÍ ČR
ŽÁDOST MIMO ÚZEMÍ ČR
PRODLOUŽENÍ
Kdo může žádat o toto pobytové oprávnění?
O zaměstnaneckou kartu můžete žádat, pokud jste občanem třetí země. Zaměstnanecká karta se vztahuje na všechny druhy zaměstnání, bez ohledu na požadované vzdělání a kvalifikaci.
Na jak dlouho se toto pobytové oprávnění vydává?
Vždy nejdéle na 2 roky, konkrétně může být platnost omezena na:
- Dobu trvání pracovního poměru nebo
- dobu platnosti, která souhlasí s dobou v povolení k zaměstnání, nebo
- dobu stanovenou v rozhodnutí uznávacího orgánu o povolení k výkonu povolání nebo výkonu odborné praxe.
Jak toto povolení k pobytu vypadá?
Jaké povinnosti a omezení jsou spojené s tímto pobytovým oprávněním?
Po dobu platnosti vašeho pobytového oprávnění musíte plnit účel pobytu. Také se na vás vztahují povinnosti pro cizince dané zákonem.
Pokud chcete změnit zaměstnavatele, pracovní pozici, nebo se chcete zaměstnat na další pracovní pozici u současného nebo jiného zaměstnavatele, musíte tuto změnu oznámit Ministerstvu vnitra.
Pokud skončíte v zaměstnání a nemáte volný přístup na trh práce, musíte do 60 dnů oznámit nástup do nového zaměstnání, nebo podat žádost o vydání nového povolení k dlouhodobému pobytu na území za jiným účelem, jinak vám může zaměstnanecká karta zanikne.
Jednou z podmínek pro získání zaměstnanecké karty je splnění povinností zaměstnavatele, který nesmí být považován za tzv. nespolehlivého zaměstnavatele.
Co vám toto pobytové oprávnění umožní?
S platným pobytovým oprávněním můžete opakovaně Českou republiku opustit a zase se vrátit. Můžete také cestovat po Schengenském prostoru bez nutnosti víza.
Po dobu platnosti pobytu můžete legálně pobývat a pracovat v České republice.
Můžete o toto pobytové oprávnění žádat, i pokud nemáte žádné dlouhodobé vízum nebo povolení k pobytu v České republice?
Ano, pokud budete žádost podávat na zastupitelském úřadě.
Kdo může žádat o zaměstnaneckou kartu na území České republiky?
- Držitelé dlouhodobého víza vydaného za jakýmkoliv účelem (kromě dlouhodobého víza za účelem strpění pobytu na území, dlouhodobého víza za účelem sezónního zaměstnání nebo mimořádného pracovního víza) nebo
- držitel povolení k dlouhodobému pobytu na území (kromě dlouhodobého pobytu za účelem strpění na území při pobytu kratším než 3 roky).
Jak a kde můžete žádost podat?
Výhradně osobně na pracovišti Ministerstva vnitra.
Pokud jste vy nebo váš zaměstnavatel účastníkem vládou schváleného programu, může za vás žádost na území na základě plné moci podat váš zaměstnavatel. Pokud to umožňují podmínky programu.
Kdy musíte žádost podat?
Nejpozději poslední den platnosti vašeho stávajícího dlouhodobého pobytu nebo víza.
Po dobu řízení o žádosti pobýváte v České republice legálně, a to i když vám vyprší platnost stávajícího povolení k pobytu nebo víza (více informací v sekci Fikce pobytu).
Jaký je správní poplatek?
2 500 Kč, formou kolkových známek.
Jaká je lhůta na vyřízení?
60 dnů; 90 dnů ve zvlášť složitých případech, nebo pokud Ministerstvo vnitra žádalo Úřad práce o vydání závazného stanoviska.
Tato lhůta neběží, pokud je řízení přerušeno nebo je k tomu zákonný důvod.
Kdy můžete nastoupit do zaměstnání?
- Pokud je vaše pracovní pozice zařazená v centrální evidenci volných pracovních míst, můžete nastoupit do zaměstnání až ve chvíli, kdy od Ministerstva vnitra převezmete písemné Potvrzení o splnění podmínek pro vydání zaměstnanecké karty. Toto potvrzení se obvykle vydává při snímání biometrických údajů nebo při registraci po příjezdu.
- Pokud máte volný přístup na trh práce, můžete nastoupit do zaměstnání i před tím, než Ministerstvo vnitra o žádosti rozhodne. Volný přístup na trh práce v České republice mají nejčastěji studenti, pedagogičtí a akademičtí pracovníci nebo vědci.
- Pokud vám bylo na pracovní pozici vydané povolení k zaměstnání, můžete do zaměstnání nastoupit, pokud pobýváte na území České republiky oprávněně a povolení k zaměstnání je platné.
Ilustrační příklady:
- Cizinec s povolením k dlouhodobému pobytu za účelem studia pracuje při studiu na poloviční úvazek (studium akreditovaného programu na vysoké škole = volný přístup na trh práce). Po absolvování studia se rozhodne žádat o zaměstnaneckou kartu (absolvování akreditovaného studijního programu vysoké školy = volný přístup na trh práce) a přejít na plný pracovní úvazek ve stejném zaměstnání. V zaměstnání může pokračovat, může nastoupit i do jiného zaměstnání.
- Cizinec s povolením k dlouhodobému pobytu za účelem studia pracuje při studiu na poloviční úvazek (studium akreditovaného programu na vysoké škole = volný přístup na trh práce). Na konci akademického roku studium neúspěšně ukončí, a tak už nemá volný přístup na trh práce v České republice. Ještě před koncem platnosti dosavadního povolení k dlouhodobému pobytu ale stihne podat žádost o vydání zaměstnanecké karty (za účelem zaměstnání na pracovní pozici uvedené v Centrální evidenci volných pracovních míst). Nastoupit do zaměstnání může až v okamžiku, kdy žádosti bude vyhověno a od ministerstva převezme písemné Potvrzení o splnění podmínek.
POSTUP PŘI PODÁNÍ ŽÁDOSTI O ZAMĚSTNANECKOU KARTU NA ÚZEMÍ ČESKÉ REPUBLIKY:
1. Připravte si povinné náležitosti (dokumenty)
K žádosti budete potřebovat:
- Doklad o zajištění ubytování
- Fotografii
- Doklad o pracovněprávním vztahu (pracovní smlouvu, dohodu o pracovní činnosti nebo smlouvu o smlouvě budoucí, v níž se strany zavazují v ujednané lhůtě uzavřít pracovní smlouvu nebo dohodu o pracovní činnosti)
- Doklad o číselném označení volného pracovního místa (doklad o číselném označení volného pracovního místa není nutný jen tehdy, jestliže je toto číselné označení volného pracovního místa uvedeno do tiskopisu žádosti; tento doklad nemusíte dokládat, pokud se na vás vztahuje volný přístup na trh práce)
Na vyžádání také:
- Doklad o bezinfekčnosti
- Doklad obdobný výpisu z evidence Rejstříku trestů, vydaný státy, na jejichž území jste v posledních 3 letech pobývali souhrnně po dobu delší než 6 měsíců.
Pokud je vaše pracovní pozice zařazená v centrální evidenci volných pracovních míst:
- Musíte vedle výše uvedených náležitostí navíc doložit doklad prokazující odbornou způsobilost pro výkon požadovaného zaměstnání (např. diplom nebo certifikát) – pokud to vyžaduje zaměstnavatel, právní předpis nebo charakter zaměstnání.
Pokud máte volný přístup na trh práce:
- Musíte vedle výše uvedených náležitostí navíc doložit dokument nebo doklad, který prokazuje volný přístup na trh práce (například diplom z české vysoké školy).
Pokud vaše zaměstnání vyžaduje povolení k zaměstnání:
Musíte vedle výše uvedených náležitostí navíc doložit povolení k zaměstnání vydané Úřadem práce České republiky.
Pokud je vaším zaměstnavatelem agentura práce:
- Musíte vedle výše uvedených náležitostí navíc doložit další dokumenty podle zákona.
Pokud jste vy nebo váš zaměstnavatel účastníkem vládou schváleného programu:
- Některé dokumenty můžete při splnění podmínek nahradit potvrzením zaměstnavatele.
- K vystavení potvrzení můžete použít tento formulář.
- Nahradit lze: doklad o zajištění ubytování, pracovní smlouvu, dohodu o pracovní činnosti, doklady prokazující odbornou způsobilost pro výkon požadovaného zaměstnání. Více informací vám k tomu poskytne váš zaměstnavatel.
Při podání žádosti musíte uhradit správní poplatek ve výši 2 500 Kč, formou kolkových známek (kolků).
Pokud chcete, aby vaše žádost byla vyřízena co nejdříve, musíte předložit všechny potřebné náležitosti už při podání. Pokud podáte žádost neúplnou, Ministerstvo vnitra může správní řízení přerušit, a to může vést k prodloužení doby vyřizování žádosti (více informací najdete v sekci dokládání do žádosti).
Pokud je ale pro podání žádosti stanovena zákonná lhůta a vy v této lhůtě ještě nemáte všechny náležitosti (dokumenty) k dispozici, žádost podejte i tak jako neúplnou. Uplynutím lhůty by totiž mohlo zaniknout vaše stávající oprávnění k pobytu na území České republiky.
Podívejte se na formální požadavky, které musí dokumenty splnit.
2. Vyplňte formulář
Formulář žádosti můžete vyplnit online. Vyplněnou žádost poté vytiskněte a podepište.
Prázdný formulář žádosti můžete také stáhnout, vytisknout a vyplnit ručně – musí být vyplněn čitelně, hůlkovým písmem (velkými písmeny), latinkou a v českém jazyce. Formuláře si můžete také zdarma vyzvednout na pracovištích Ministerstva vnitra.
Do formuláře napište číslo volného pracovního místa zařazeného v centrální evidenci volných pracovních míst obsaditelných držiteli zaměstnanecké karty. Toto číslo vám řekne váš zaměstnavatel. Pokud se k vaší pracovní pozici váže povolení k zaměstnání nebo pokud máte na území České republiky volný přístup na trh práce, číslo volného pracovního místa znát nepotřebujete.
3. Objednejte se na pracoviště Ministerstva vnitra
Rezervujte si termín pro podání žádosti předem online nebo telefonicky. Včasná rezervace termínu šetří váš čas, objednání k návštěvě pracoviště ale není nutnou podmínkou podání žádosti – bez předchozího objednání budete odbaveni v běžném pořadí.
Nedostatek volných termínů není důvodem k prominutí případného zmeškání lhůty. Pokud je nabízený termín rezervace již po lhůtě, kterou máte pro podání žádosti, podejte žádost bez předchozího objednání. Podívejte se na úřední hodiny svého pracoviště (podle hlášeného bydliště) a zjistěte, kdy je možné dorazit bez objednání.
4. Podejte žádost
Žádost o vydání zaměstnanecké karty musíte podat osobně na pracovišti Ministerstva vnitra. Pokud jste vy nebo váš zaměstnavatel účastníkem vládou schváleného programu a pokud to umožňují podmínky programu, může za vás žádost na základě plné moci podat váš zaměstnavatel.
Při osobním podání vám ministerstvo na základě vaší žádosti vydá potvrzení o podání a také vám sdělí číslo jednací, které je této žádosti přiděleno. Číslo jednací potřebujete znát například k tomu, abyste mohli sledovat stav řízení.
Pokud jste žádost podali ve stanovené lhůtě, pobýváte po dobu vyřizování žádosti v České republice legálně, a to i když vám vyprší platnost stávajícího povolení k pobytu nebo víza (více informací v sekci Fikce pobytu). Toto s určitými výjimkami platí až do doby, než bude o vaší žádosti pravomocně rozhodnuto. Na pracovišti Ministerstva vnitra můžete také požádat o osvědčení oprávněnosti k pobytu formou vízového štítku (překlenovací štítek). Překlenovací štítek vám v době řízení o žádosti umožní například vycestovat z České republiky a zase se vrátit.
5. Počkejte na rozhodnutí
Ministerstvo vnitra vaši žádost posoudí ve správním řízení. Pokud zjistí vadu žádosti nebo vadu přiložených náležitostí (dokumentů), vyzve vás písemně k odstranění těchto vad. Ve výzvě ministerstvo vždy přesně popíše, v čem konkrétní vada spočívá a co je třeba udělat pro to, abyste ji odstranili. K tomu vám současně stanoví lhůtu. Tato lhůta může být v odůvodněných případech prodloužena, pokud o to písemně požádáte.
Ministerstvo vnitra také ověřuje, jestli splňujete podmínky pro vydání požadovaného pobytového oprávnění. V této souvislosti s vámi může být proveden pohovor.
V průběhu správního řízení můžete například:
- Doplňovat žádost o další listiny
- Nechat se zastupovat v řízení (plná moc)
- Požádat o nahlížení do spisu
- Požádat o přerušení řízení
- Vzít žádost zpět (zpětvzetí žádosti)
Stav řízení můžete sledovat online na webu v sekci Stav řízení, případně ve svém osobním profilu. Pokud jste byli vyzváni k doložení dokumentů nebo nápravě vad, lhůta pro vyřízení vaší žádosti neběží, a to až do doby odstranění vady nebo po dobu uvedenou ve výzvě.
Více o stavu žádosti se můžete dozvědět také na základě písemné žádosti o sdělení stavu řízení. Nejčastější důvody, proč vyřizování trvá delší dobu, najdete v databázi často kladených otázek.
6. Seznamte se s výsledkem správního řízení
Na webu v sekci Stav řízení můžete vidět následující stav:
- V řízení: Žádost ještě není rozhodnutá. Více o tom, co můžete v průběhu správního řízení udělat, najdete v předchozím bodě.
- Povoleno: Ministerstvo rozhodlo o vaší žádosti kladně. Pokračujte do dalšího bodu.
- Nepovoleno: Ministerstvo zamítlo vaši žádost nebo zastavilo řízení vedené o této žádosti. V souvislosti s tím obdržíte písemné rozhodnutí nebo usnesení. Proti rozhodnutí i usnesení je možné do 15 dnů od oznámení podat odvolání.
- Rozhodnutí o zamítnutí žádosti má tři základní části:
- Výrok: Obsahuje konkrétní zákonná ustanovení, podle kterých žádosti nebylo vyhověno. Také je zde popsaná případná povinnost vycestovat, včetně lhůty pro toto vycestování.
- Odůvodnění: Popisuje, proč byla žádost zamítnuta a na základě jakých dokumentů a důkazů bylo o vaší žádosti rozhodnuto.
- Poučení: Informuje vás, jak máte postupovat, pokud se chcete odvolat proti tomuto rozhodnutí.
- Usnesení o zastavení řízení má tři základní části:
- Výrok: Obsahuje konkrétní zákonné ustanovení, podle kterého bylo řízení zastaveno.
- Odůvodnění: Popisuje postup a důvody, které vedly k zastavení řízení.
- Poučení: Informuje vás, jak máte postupovat, pokud se chcete odvolat proti tomuto usnesení.
Pokud byste potřebovali pomoc, můžete kontaktovat Integrační centrum nebo jiné neziskové organizace.
Je možné, že jste obdrželi pouze záznam o usnesení o zastavení řízení, protože se ve vašem případě jedná o zastavení řízení ze zákona, kdy se usnesení žadateli nevydává (§169r odst. 2).
7. Objednejte se na snímání biometrických údajů
Pokud je žádosti vyhověno, objednejte se telefonicky na snímání biometrických údajů. Berte prosím na vědomí, že objednaný termín je závazný a při žádosti o jeho přeobjednání nebo zrušení je nutné postupovat dle správního řádu.
8. Dostavte se na snímání biometrických údajů
Dostavte se na domluvený termín snímání biometrických údajů, s sebou si vezměte cestovní doklad. Při snímání biometrických údajů se domluvíte na termínu vyzvednutí hotového průkazu.
Ministerstvo vnitra vám také vydá Potvrzení o splnění podmínek. Na základě tohoto potvrzení můžete nastoupit do zaměstnání. To neplatí v případě, že vám bylo k výkonu zaměstnání vydáno povolení k zaměstnání, nebo pokud máte volný přístup na trh práce.
9. Vyzvedněte si průkaz o povolení k pobytu (biometrickou kartu)
Posledním krokem je vyzvednutí průkazu o povolení k pobytu (biometrické karty). Lhůta na vyzvednutí je 60 dnů od snímání biometrických údajů.
Při převzetí první zaměstnanecké karty musíte Ministerstvu vnitra předložit potvrzení vydané vaším zaměstnavatelem o tom, že jste nastoupili na pracovní místo, na které byla zaměstnanecká karta vydána. K vystavení takového potvrzení je možné využít připraveného formuláře.
Jak a kde můžete žádost podat?
Žádost můžete podat pouze osobně na zastupitelském úřadě České republiky:
- ve státě, který vám vydal cestovní doklad nebo jehož jste státním občanem, nebo
- ve státě, ve kterém máte povolený dlouhodobý nebo trvalý pobyt a oprávněně zde pobýváte nepřetržitě po dobu nejméně 2 let (v případě států EU se jedná pouze o vízové centrum Drážďany), nebo
- na kterémkoliv zastupitelském úřadě České republiky, pokud jste občanem některé z těchto zemí.
Seznam všech zastupitelských úřadů najdete na stránkách Ministerstva zahraničních věcí.
Pro podávání žádosti o zaměstnaneckou kartu jsou na některých zastupitelských úřadech zavedeny kvóty. Před podáním žádosti byste se tak měli na příslušném zastupitelském úřadu informovat, jestli žádosti o zaměstnaneckou kartu přijímá.
Specifická pravidla se týkají žádosti podávaných u zaměstnavatelů, kteří jsou účastníky vládou schválených programů.
Jaký je konzulární poplatek?
5 000 Kč, placený v EUR, USD nebo místní měně.
Jaká je lhůta na vyřízení?
60 dnů; 90 dnů ve zvlášť složitých případech, nebo pokud Ministerstvo vnitra žádalo Úřad práce o vydání závazného stanoviska.
Tato lhůta neběží, pokud je řízení přerušeno nebo je k tomu zákonný důvod.
Kdy můžete nastoupit do zaměstnání?
Až ve chvíli, kdy je žádost povolena a od Ministerstva vnitra jste převzali písemné Potvrzení o splnění podmínek. Toto potvrzení se obvykle vydává při registraci na pracovišti Ministerstva vnitra po příjezdu do České republiky.
To neplatí, pokud vám bylo k výkonu zaměstnání vydáno povolení k zaměstnání Úřadem práce České republiky, nebo pokud máte na území České republiky volný přístup na trh práce. V tomto případě můžete do zaměstnání nastoupit ihned po příjezdu, pokud budete na území pobývat na základě D/VR víza nebo na základě víza k pobytu do 90 dnů. V době bezvízového pobytu pracovat nesmíte.
POSTUP PŘI PODÁNÍ ŽÁDOSTI O ZAMĚSTNANECKOU KARTU MIMO ÚZEMÍ ČESKÉ REPUBLIKY:
1. Připravte si povinné náležitosti (dokumenty)
K žádosti budete potřebovat:
- Doklad o zajištění ubytování
- Fotografii
- Doklad o pracovněprávním vztahu (pracovní smlouvu, dohodu o pracovní činnosti nebo smlouvu o smlouvě budoucí, v níž se strany zavazují v ujednané lhůtě uzavřít pracovní smlouvu nebo dohodu o pracovní činnosti)
- Doklad o číselném označení volného pracovního místa (doklad o číselném označení volného pracovního místa není nutný jen tehdy, jestliže je toto číselné označení volného pracovního místa uvedeno do tiskopisu žádosti; tento doklad nemusíte dokládat, pokud se na vás vztahuje volný přístup na trh práce)
- Doklad obdobný výpisu z evidence Rejstříku trestů vydaný státem, jehož jste státním občanem.
Na vyžádání také:
- Doklad o bezinfekčnosti
- Doklad obdobný výpisu z evidence Rejstříku trestů, vydaný státy, na jejichž území jste v posledních 3 letech pobývali souhrnně po dobu delší než 6 měsíců.
Pokud je vaše pracovní pozice zařazená v centrální evidenci volných pracovních míst:
- Musíte vedle výše uvedených náležitostí navíc doložit doklad prokazující odbornou způsobilost pro výkon požadovaného zaměstnání (např. diplom nebo certifikát) – pokud to vyžaduje zaměstnavatel, právní předpis nebo charakter zaměstnání.
Pokud máte volný přístup na trh práce:
- Musíte vedle výše uvedených náležitostí navíc doložit dokument nebo doklad, který prokazuje volný přístup na trh práce (například diplom z české vysoké školy).
Pokud vaše zaměstnání vyžaduje povolení k zaměstnání:
Musíte vedle výše uvedených náležitostí navíc doložit povolení k zaměstnání vydané Úřadem práce České republiky.
Pokud je vaším zaměstnavatelem agentura práce:
- Musíte vedle výše uvedených náležitostí navíc doložit další dokumenty podle zákona.
Pokud jste vy nebo váš zaměstnavatel účastníkem vládou schváleného programu:
- Některé dokumenty můžete při splnění podmínek nahradit potvrzením zaměstnavatele.
- K vystavení potvrzení můžete použít tento formulář.
- Nahradit lze: doklad o zajištění ubytování, pracovní smlouvu, dohodu o pracovní činnosti, doklady prokazující odbornou způsobilost pro výkon požadovaného zaměstnání. Více informací vám k tomu poskytne váš zaměstnavatel.
Při podání žádosti musíte uhradit konzulární poplatek 5 000 Kč.
Podívejte se na formální požadavky, které musí dokumenty splnit.
2. Vyplňte formulář
Formulář žádosti můžete vyplnit online. Vyplněnou žádost poté vytiskněte a podepište.
Prázdný formulář žádosti můžete také stáhnout, vytisknout a vyplnit ručně – musí být vyplněn čitelně, hůlkovým písmem (velkými písmeny) a latinkou. Formuláře si můžete také zdarma vyzvednout na zastupitelském úřadě České republiky.
Do formuláře napište číslo volného pracovního místa zařazeného v centrální evidenci volných pracovních míst obsaditelných držiteli zaměstnanecké karty. Toto číslo vám řekne váš zaměstnavatel. Pokud se k vaší pracovní pozici váže povolení k zaměstnání nebo pokud máte na území České republiky volný přístup na trh práce, číslo volného pracovního místa znát nepotřebujete.
3. Kontaktujte zastupitelský úřad, na kterém chcete podat žádost
Před podáním žádosti kontaktujte zastupitelský úřad a domluvte si termín návštěvy. Seznam všech zastupitelských úřadů s kontakty najdete na stránkách Ministerstva zahraničních věcí.
4. Podejte žádost
Žádost musíte podat osobně. V odůvodněných případech může zastupitelský úřad od povinnosti osobního podání upustit.
Pokud jste vy nebo váš zaměstnavatel účastníkem vládou schváleného programu a pokud to umožňují podmínky programu, může za vás žádost na základě plné moci podat váš zaměstnavatel.
5. Počkejte na rozhodnutí
Zastupitelský úřad vaši žádost předá Ministerstvu vnitra.
Ministerstvo vnitra vaši žádost posoudí ve správním řízení. Pokud zjistí vadu žádosti nebo vadu přiložených náležitostí (dokumentů), vyzve vás písemně k odstranění těchto vad. Ve výzvě bude popsáno, v čem konkrétní vada spočívá a co je třeba udělat pro to, abyste ji odstranili. K tomu vám současně bude stanovena lhůta. Tato lhůta může být v odůvodněných případech prodloužena, pokud o to písemně požádáte.
Ministerstvo vnitra také ověřuje, jestli splňujete podmínky pro vydání požadovaného pobytového oprávnění. V této souvislosti můžete být předvoláni k pohovoru. Zastupitelský úřad sám s vámi navíc může provést pohovor.
V průběhu správního řízení můžete například:
- Doplňovat žádost o další listiny
- Nechat se zastupovat v řízení (plná moc)
- Požádat o nahlížení do spisu
- Požádat o přerušení řízení
- Vzít žádost zpět (zpětvzetí žádosti)
Stav řízení můžete sledovat online na webu v sekci Stav řízení, případně ve svém osobním profilu. Pokud jste byli vyzváni k doložení dokumentů nebo nápravě vad, lhůta pro vyřízení vaší žádosti neběží, a to až do doby odstranění vady nebo po dobu uvedenou ve výzvě.
Více o stavu žádosti se můžete dozvědět také na základě písemné žádosti o sdělení stavu řízení. Nejčastější důvody, proč vyřizování trvá delší dobu, najdete v databázi často kladených otázek.
6. Seznamte se s výsledkem správního řízení
Na webu v sekci Stav řízení můžete vidět následující stav:
- V řízení: Žádost ještě není rozhodnutá. Více o tom, co můžete v průběhu správního řízení udělat, najdete v předchozím bodě.
- Povoleno: Ministerstvo rozhodlo o vaší žádosti kladně. Pokračujte do dalšího bodu.
- Nepovoleno: Ministerstvo zamítlo vaši žádost nebo zastavilo řízení vedené o této žádosti. V souvislosti s tím obdržíte písemné rozhodnutí nebo usnesení. Proti rozhodnutí i usnesení je možné do 15 dnů od oznámení podat odvolání.
- Rozhodnutí o zamítnutí žádosti má tři základní části:
- Výrok: Obsahuje konkrétní zákonná ustanovení, podle kterých žádosti nebylo vyhověno. Také je zde popsaná případná povinnost vycestovat, včetně lhůty pro toto vycestování.
- Odůvodnění: Popisuje, proč byla žádost zamítnuta a na základě jakých dokumentů a důkazů bylo o vaší žádosti rozhodnuto.
- Poučení: Informuje vás, jak máte postupovat, pokud se chcete odvolat proti tomuto rozhodnutí.
- Usnesení o zastavení řízení má tři základní části:
- Výrok: Obsahuje konkrétní zákonné ustanovení, podle kterého bylo řízení zastaveno.
- Odůvodnění: Popisuje postup a důvody, které vedly k zastavení řízení.
- Poučení: Informuje vás, jak máte postupovat, pokud se chcete odvolat proti tomuto usnesení.
7. Na zastupitelském úřadě si vyzvedněte vstupní vízum a doložte zdravotní pojištění
Pokud je žádosti vyhověno, dostavte se na zastupitelský úřad pro vstupní vízum – vízum k pobytu nad 90 dní za účelem převzetí povolení k pobytu (D/VR). Pracovníci zastupitelského úřadu vás dopředu kontaktují a domluví se s vámi na termínu. D/VR vízum nepotřebujete, pokud můžete vstoupit do České republiky jiným způsobem, například bez víza s biometrickým pasem.
Před vyznačením vstupního víza do pasu musíte předložit doklad o cestovním zdravotním pojištění na dobu ode dne vstupu na území České republiky až do dne nástupu do zaměstnání, kdy se na vás začne vztahovat veřejné zdravotní pojištění. Zastupitelský úřad vás také může požádat o předložení dokladu o zaplacení pojistného.
8. Po příjezdu se registrujte na pracovišti Ministerstva vnitra
Po příjezdu do České republiky se do 30 kalendářních dnů registrujte na pracovišti Ministerstva vnitra v případě, že vám bylo vyznačeno D/VR vízum. Pokud jste do České republiky vstoupili jiným způsobem, například bez víza s biometrickým pasem, registraci proveďte do 3 pracovních dnů.
Při registraci se s pracovníky domluvíte na termínu snímání biometrických údajů.
Ministerstvo vnitra vám také vydá Potvrzení o splnění podmínek. Na základě tohoto potvrzení můžete nastoupit do zaměstnání. To neplatí v případě, že vám bylo k výkonu zaměstnání vydáno povolení k zaměstnání, nebo pokud máte volný přístup na trh práce.
9. Dostavte se na snímání biometrických údajů
Dostavte se na domluvený termín snímání biometrických údajů, s sebou si vezměte cestovní doklad. Při snímání biometrických údajů se domluvíte na termínu vyzvednutí hotového průkazu.
10. Vyzvedněte si hotový průkaz o povolení k pobytu (biometrickou kartu)
Posledním krokem je vyzvednutí průkazu o povolení k pobytu (biometrické karty). Lhůta na vyzvednutí je 60 dnů od snímání biometrických údajů.
Při převzetí první zaměstnanecké karty musíte Ministerstvu vnitra předložit potvrzení vydané vaším zaměstnavatelem o tom, že jste nastoupili na pracovní místo, na které byla zaměstnanecká karta vydána. K vystavení takového potvrzení je možné využít připraveného formuláře.
Za jakých podmínek můžete žádat o prodloužení doby platnosti zaměstnanecké karty?
Dobu platnosti zaměstnanecké karty můžete prodloužit opakovaně, a to na dobu, na kterou byla uzavřena pracovní smlouva nebo dohoda o pracovní činnosti. Vždy však nejdéle na dobu 2 let.
Zvláštní podmínky se týkají těchto situací:
- Pokud pracujete na základě povolení k zaměstnání, platnost zaměstnanecké karty Ministerstvo vnitra prodlouží na dobu uvedenou v rozhodnutí o prodloužení povolení k zaměstnání.
- Pokud bylo k výkonu práce vydané rozhodnutí uznávacího orgánu o povolení k výkonu povolání nebo odborné praxe, Ministerstvo vnitra prodlouží platnost zaměstnanecké karty na dobu stanovenou v tomto rozhodnutí.
- Podmínky pro společníky, jednatele a ostatní členy statutárních orgánů obchodních korporací najdete zde.
Jak a kde můžete žádost podat?
Žádost o prodloužení doby platnosti pobytu můžete podat na pracovišti Ministerstva vnitra, poslat poštou, datovou schránkou, e-mailem se zaručeným elektronickým podpisem nebo podat prostřednictvím zmocněného zástupce.
Kdy musíte žádost podat?
Nejpozději poslední den platnosti vaší stávající zaměstnanecké karty, nejdříve 120 dní před koncem platnosti. Po dobu řízení o žádosti pobýváte v České republice legálně, a to i když vám vyprší platnost stávajícího povolení k pobytu (více informací v sekci Fikce pobytu).
Po dobu vyřizování žádosti můžete také legálně pracovat bez nutnosti přerušení, pokud žádáte o prodloužení doby platnosti zaměstnanecké karty pro stejnou pracovní pozici, na které již pracujete.
V případě, že žádáte o prodloužení zaměstnanecké karty vydané na základě povolení k zaměstnání, můžete nadále pracovat, pokud Úřad práce České republiky rozhodl o prodloužení povolení k zaměstnání, anebo pokud jste v zákonné lhůtě o prodloužení povolení k zaměstnání požádali.
Jaký je správní poplatek?
2 500 Kč, formou kolkových známek.
Jaká je lhůta na vyřízení?
60 dnů.
Tato lhůta neběží, pokud je řízení přerušeno nebo je k tomu zákonný důvod.
POSTUP PŘI PODÁNÍ ŽÁDOSTI O PRODLOUŽENÍ ZAMĚSTNANECKÉ KARTY:
1. Připravte si povinné náležitosti (dokumenty)
K žádosti budete potřebovat:
- Doklad o zajištění ubytování
- Fotografii
- Doklad o pracovněprávním vztahu (pracovní smlouvu, dohodu o pracovní činnosti nebo smlouvu o smlouvě budoucí, v níž se strany zavazují v ujednané lhůtě uzavřít pracovní smlouvu nebo dohodu o pracovní činnosti)
Pokud je vaše pracovní pozice zařazená v centrální evidenci volných pracovních míst:
- Musíte vedle výše uvedených náležitostí navíc doložit doklad prokazující odbornou způsobilost pro výkon požadovaného zaměstnání (např. diplom nebo certifikát) – pokud to vyžaduje zaměstnavatel, právní předpis nebo charakter zaměstnání.
- V případě, že jste dokument již doložili dříve a je stále platný, je možné namísto jeho doložení ministerstvo požádat o to, aby si jej v rámci řízení opatřilo ze své evidence. Žádost se podává volnou formou.
Pokud vaše zaměstnání vyžaduje povolení k zaměstnání:
Musíte vedle výše uvedených náležitostí navíc doložit povolení k zaměstnání vydané Úřadem práce České republiky.
Pokud je vaším zaměstnavatelem agentura práce:
- Musíte vedle výše uvedených náležitostí navíc doložit další dokumenty podle zákona.
Pokud jste vy nebo váš zaměstnavatel účastníkem vládou schváleného programu:
- Některé dokumenty můžete při splnění podmínek nahradit potvrzením zaměstnavatele.
- K vystavení potvrzení můžete použít tento formulář.
- Nahradit lze: doklad o zajištění ubytování, pracovní smlouvu, dohodu o pracovní činnosti, doklady prokazující odbornou způsobilost pro výkon požadovaného zaměstnání. Více informací vám k tomu poskytne váš zaměstnavatel.
Při podání žádosti musíte uhradit správní poplatek ve výši 2 500 Kč, formou kolkových známek (kolků).
Pokud chcete, aby vaše žádost byla vyřízena co nejdříve, musíte předložit všechny potřebné náležitosti už při podání. Pokud podáte žádost neúplnou, Ministerstvo vnitra může správní řízení přerušit, a to může vést k prodloužení doby vyřizování žádosti (více informací najdete v sekci dokládání do žádosti).
Pokud je ale pro podání žádosti stanovena zákonná lhůta a vy v této lhůtě ještě nemáte všechny náležitosti (dokumenty) k dispozici, žádost podejte i tak jako neúplnou. Uplynutím lhůty by totiž mohlo zaniknout vaše stávající oprávnění k pobytu na území České republiky.
Podívejte se na formální požadavky, které musí dokumenty splnit.
2. Vyplňte formulář žádosti
Formulář žádosti můžete vyplnit online. Vyplněnou žádost poté vytiskněte a podepište.
Prázdný formulář žádosti můžete také stáhnout, vytisknout a vyplnit ručně – musí být vyplněn čitelně, hůlkovým písmem (velkými písmeny), latinkou a v českém jazyce. Formuláře si můžete také zdarma vyzvednout na pracovištích Ministerstva vnitra.
3. Žádost pošlete nebo se objednejte na pracoviště Ministerstva vnitra
Žádost můžete podat na pracovišti Ministerstva vnitra, poslat poštou, datovou schránkou, e-mailem se zaručeným elektronickým podpisem nebo prostřednictvím zmocněného zástupce.
Pokud chcete žádost podat osobně, rezervujte si termín předem online nebo telefonicky. Pozor, nedostatek volných termínů není důvodem k prominutí případného zmeškání lhůty. Pokud je nabízený termín pro vaši rezervaci již po lhůtě, kterou máte pro podání žádosti, pošlete žádost poštou, datovou schránkou, e-mailem se zaručeným elektronickým podpisem nebo navštivte pracoviště Ministerstva vnitra v úředních hodinách bez předchozího objednání – bez předchozího objednání budete odbaveni v běžném pořadí.
Pokud žádost nebudete podávat osobně, je pro zachování lhůty důležité datum jejího podání do poštovní přepravy nebo datum odeslání datovou schránkou či e-mailem. Pokud žádost podáte držiteli poštovní licence (tedy nejčastěji na poště) v poslední den platnosti vašeho dosavadního pobytového oprávnění, je tím lhůta k podání žádosti zachována. A to i v případě, že bude Ministerstvu vnitra zásilka doručena až po skončení platnosti pobytu. Doporučujeme nicméně nenechávat podání na poslední chvíli.
Při osobním podání vám ministerstvo na základě vaší žádosti vydá potvrzení o podání a také vám sdělí číslo jednací, které je této žádosti přiděleno. Číslo jednací potřebujete znát například k tomu, abyste mohli sledovat stav řízení. Pokud žádost nebudete podávat osobně, sdělí vám číslo jednací pracovníci informační linky. Na informační linku v tomto případě doporučujeme volat nejdříve týden po odeslání zásilky, protože přidělení čísla jednacího žádosti obvykle trvá několik dnů.
Pokud jste žádost podali ve stanovené lhůtě, pobýváte po dobu vyřizování žádosti v České republice legálně, a to i když vám vyprší platnost stávajícího povolení k pobytu nebo víza (více informací v sekci Fikce pobytu). Toto s určitými výjimkami platí až do doby, než bude o vaší žádosti pravomocně rozhodnuto. Na pracovišti Ministerstva vnitra můžete také požádat o osvědčení oprávněnosti k pobytu formou vízového štítku (překlenovací štítek). Překlenovací štítek vám v době řízení o žádosti umožní například vycestovat z České republiky a zase se vrátit.
4. Počkejte na rozhodnutí
Ministerstvo vnitra vaši žádost posoudí ve správním řízení. Pokud zjistí vadu žádosti nebo vadu přiložených náležitostí (dokumentů), vyzve vás písemně k odstranění těchto vad. Ve výzvě ministerstvo vždy přesně popíše, v čem konkrétní vada spočívá a co je třeba udělat pro to, abyste ji odstranili. K tomu vám současně stanoví lhůtu. Tato lhůta může být v odůvodněných případech prodloužena, pokud o to písemně požádáte.
Ministerstvo vnitra také ověřuje, jestli splňujete podmínky pro vydání požadovaného pobytového oprávnění. V této souvislosti s vámi může být proveden pohovor.
V průběhu správního řízení můžete například:
- Doplňovat žádost o další listiny
- Nechat se zastupovat v řízení (plná moc)
- Požádat o nahlížení do spisu
- Požádat o přerušení řízení
- Vzít žádost zpět (zpětvzetí žádosti)
Stav řízení můžete sledovat online na webu v sekci Stav řízení, případně ve svém osobním profilu. Pokud jste byli vyzváni k doložení dokumentů nebo nápravě vad, lhůta pro vyřízení vaší žádosti neběží, a to až do doby odstranění vady nebo po dobu uvedenou ve výzvě.
Více o stavu žádosti se můžete dozvědět také na základě písemné žádosti o sdělení stavu řízení. Nejčastější důvody, proč vyřizování trvá delší dobu, najdete v databázi často kladených otázek.
5. Seznamte se s výsledkem správního řízení
Na webu v sekci Stav řízení můžete vidět následující stav:
- V řízení: Žádost ještě není rozhodnutá. Více o tom, co můžete v průběhu správního řízení udělat, najdete v předchozím bodě.
- Povoleno: Ministerstvo rozhodlo o vaší žádosti kladně. Pokračujte do dalšího bodu.
- Nepovoleno: Ministerstvo zamítlo vaši žádost nebo zastavilo řízení vedené o této žádosti. V souvislosti s tím obdržíte písemné rozhodnutí nebo usnesení. Proti rozhodnutí i usnesení je možné do 15 dnů od oznámení podat odvolání.
- Rozhodnutí o zamítnutí žádosti má tři základní části:
- Výrok: Obsahuje konkrétní zákonná ustanovení, podle kterých žádosti nebylo vyhověno. Také je zde popsaná případná povinnost vycestovat, včetně lhůty pro toto vycestování.
- Odůvodnění: Popisuje, proč byla žádost zamítnuta a na základě jakých dokumentů a důkazů bylo o vaší žádosti rozhodnuto.
- Poučení: Informuje vás, jak máte postupovat, pokud se chcete odvolat proti tomuto rozhodnutí.
- Usnesení o zastavení řízení má tři základní části:
- Výrok: Obsahuje konkrétní zákonné ustanovení, podle kterého bylo řízení zastaveno.
- Odůvodnění: Popisuje postup a důvody, které vedly k zastavení řízení.
- Poučení: Informuje vás, jak máte postupovat, pokud se chcete odvolat proti tomuto usnesení.
Pokud byste potřebovali pomoc, můžete kontaktovat Integrační centrum nebo jiné neziskové organizace.
Je možné, že jste obdrželi pouze záznam o usnesení o zastavení řízení, protože se ve vašem případě jedná o zastavení řízení ze zákona, kdy se usnesení žadateli nevydává (§169r odst. 2).
6. Objednejte se na snímání biometrických údajů
Pokud je žádosti vyhověno, objednejte se telefonicky na snímání biometrických údajů. Berte prosím na vědomí, že objednaný termín je závazný a při žádosti o jeho přeobjednání nebo zrušení je nutné postupovat dle správního řádu.
7. Dostavte se na snímání biometrických údajů
Dostavte se na domluvený termín snímání biometrických údajů, s sebou si vezměte cestovní doklad. Při snímání biometrických údajů se domluvíte na termínu vyzvednutí hotového průkazu.
8. Vyzvedněte si hotový průkaz o povolení k pobytu (biometrickou kartu)
Posledním krokem je vyzvednutí průkazu o povolení k pobytu (biometrické karty). Lhůta na vyzvednutí je 60 dnů od snímání biometrických údajů.