Modrá karta
Modrá karta je druh povolení k dlouhodobému pobytu, který umožňuje občanům třetích zemí v České republice legálně pobývat a pracovat déle než 3 měsíce, a to na pozici, která vyžaduje vysokou kvalifikaci.
OBECNÉ INFORMACE
ŽÁDOST NA ÚZEMÍ ČR
ŽÁDOST MIMO ÚZEMÍ ČR
PRODLOUŽENÍ
ZMĚNA ZAMĚSTNÁNÍ
Kdo může žádat o modrou kartu?
O modrou kartu můžete žádat, pokud:
- Máte dokončené vyšší odborné nebo vysokoškolské vzdělání, pokud studium trvalo alespoň 3 roky (vysoká kvalifikace).
- Budete pracovat na pozici, která tuto kvalifikaci vyžaduje.
- Budete mít pracovní smlouvu nebo smlouvu o smlouvě budoucí uzavřenou na dobu minimálně šesti měsíců se mzdou alespoň ve výši 1,5násobku průměrné hrubé mzdy v České republice.
Na jak dlouho se modrá karta vydává?
Modrá karta se vydává na dobu platnosti o 3 měsíce delší, než je doba, na níž byla uzavřena pracovní smlouva, nejdéle však na 3 roky.
Jak modrá karta vypadá?
Jaké povinnosti jsou spojené s modrou kartou?
- Pokud skončíte v zaměstnání, musíte to oznámit Ministerstvu vnitra do 3 pracovních dnů.
- Pokud měníte zaměstnání, musíte to oznámit Ministerstvu vnitra.
- Vztahují se na vás také ostatní povinnosti pro cizince dané zákonem.
Co vám modrá karta umožní?
Po dobu platnosti pobytu můžete legálně pobývat a pracovat v České republice. S platným průkazem
o povolení k pobytu můžete opakovaně Českou republiku opustit a zase se vrátit. Můžete také cestovat po Schengenském prostoru bez nutnosti víza.
Jako držitelé modré karty můžete také:
- Žádat o vydání modré karty v jiných členských státech Evropské unie, a to na území, bez nutnosti podávat žádost na zastupitelském úřadě. Vaši rodinní příslušníci mohou v tomto případě stejným způsobem žádat o dlouhodobý pobyt za účelem sloučení rodiny.
- Žádat o povolení k trvalému pobytu po 5 letech pobytu s modrou kartou na území jakýchkoliv členských států Evropské unie.
Zároveň vaši rodinní příslušníci mohou na zastupitelském úřadě žádat o dlouhodobý pobyt za účelem společného soužití rodiny ve zkrácené lhůtě 90 dní.
Můžete o modrou kartu žádat, i pokud nemáte žádné pobytové oprávnění v České republice?
Ano, pokud jste držiteli modré karty vydané jiným členským státem Evropské unie a žádost podáte ve lhůtě do 1 měsíce ode dne vstupu na území České republiky. Žádost můžete podat také na zastupitelském úřadě České republiky.
Kdo může žádat o modrou kartu?
Žádost o modrou kartu na území České republiky můžete na pracovišti Ministerstva vnitra podat pokud:
- již na území pobýváte na základě víza k pobytu nad 90 dnů,
- již na území pobýváte na základě povolení k dlouhodobému pobytu za jiným účelem,
- jste držiteli modré karty vydané jiným členským státem Evropské unie,
- pobýváte v České republice na základě dlouhodobého víza za účelem sezónního zaměstnání,
- máte v České republice udělenou mezinárodní ochranu (azyl nebo doplňkovou ochranu).
Žádost o modrou kartu nemůžete podat, pokud:
- žádáte o vydání povolení k dlouhodobému pobytu za účelem vědeckého výzkumu,
- jste rezidenty jiného členského státu Evropské unie, a na území pobýváte na základě povolení k dlouhodobému pobytu rezidenta jiného členského státu Evropské unie za účelem zaměstnání nebo podnikání,
- pobýváte v České republice v souladu s mezinárodní smlouvou usnadňující vstup a dočasný pobyt některých kategorií fyzických osob v souvislosti s obchodem a investicemi, kterou je Česká republika vázána,
- jste vyslaní k výkonu práce v rámci nadnárodního poskytování služeb na území,
- jste v České republice držitelé dočasné ochrany nebo jste o ni požádali.
Jak a kde můžete žádost podat?
Výhradně osobně na pracovišti Ministerstva vnitra.
Kdy musíte žádost podat?
Nejpozději poslední den platnosti vašeho stávajícího dlouhodobého pobytu nebo víza.
Pokud jste držiteli modré karty vydané jiným členským státem Evropské unie, musíte žádost podat ve lhůtě do 1 měsíce ode dne vstupu na území České republiky. Totéž platí pro vaše rodinné příslušníky.
Jaký je správní poplatek?
2 500 Kč, formou kolkových známek.
Jaká je lhůta na vyřízení?
90 dnů. Pokud jste držiteli modré karty vydané jiným členským státem a žádáte o modrou kartu v České republice, lhůta je 30 dní, 60 dní ve zvlášť složitých případech.
Tato lhůta neběží, pokud je řízení přerušeno nebo je k tomu zákonný důvod.
POSTUP PŘI PODÁNÍ ŽÁDOSTI O MODROU KARTU NA ÚZEMÍ ČR:
1. Připravte si povinné náležitosti (dokumenty)
K žádosti budete potřebovat:
- Pracovní smlouvu nebo smlouvu o smlouvě budoucí pro výkon zaměstnání vyžadujícího vysokou kvalifikaci sjednanou na dobu nejméně šesti měsíců na zákonem stanovenou týdenní pracovní dobu, která dále obsahuje výši sjednané hrubé měsíční nebo roční mzdy odpovídající alespoň výši 1,5 násobku průměrné hrubé roční mzdy
- Doklad potvrzující vysokou kvalifikaci (dokončené vyšší odborné nebo vysokoškolské vzdělání, pokud studium trvalo alespoň 3 roky) nebo vyšší odborné dovednosti (pro určitá povolání stanovená vyhláškou Ministerstva práce a sociálních věcí postačí doklad o odborné praxi srovnatelné s vysokoškolským vzděláním, která souvisí s povoláním uvedeným v pracovní smlouvě),
- To neplatí, pokud jste pracovali v jiném členském státě jako držitelé modré karty více než 2 roky.
- Doklad prokazující splnění podmínek pro výkon regulovaného povolání, pokud se jedná o regulované povolání.
Na vyžádání také:
- Doklad o bezinfekčnosti
- Doklad obdobný výpisu z evidence Rejstříku trestů, vydaný státy, na jejichž území jste v posledních 3 letech pobývali souhrnně po dobu delší než 6 měsíců.
Pokud je vaším zaměstnavatelem agentura práce:
- Musíte vedle výše uvedených náležitostí navíc doložit další dokumenty podle zákona.
Pokud jste držiteli modré karty vydané jiným členským státem Evropské unie a žádáte na území, také:
- Doklad o cestovním zdravotním pojištění
- Doklad o zaplacení cestovního zdravotního pojištění
- Doklad obdobný výpisu z evidence Rejstříku trestů vydaný státem, jehož jste státním občanem
Při podání žádosti musíte uhradit správní poplatek ve výši 2 500 Kč, formou kolkových známek (kolků).
Pokud chcete, aby vaše žádost byla vyřízena co nejdříve, musíte předložit všechny potřebné náležitosti už při podání. Pokud podáte žádost neúplnou, Ministerstvo vnitra může správní řízení přerušit, a to může vést k prodloužení doby vyřizování žádosti (více informací najdete v sekci dokládání do žádosti).
Pokud je ale pro podání žádosti stanovena zákonná lhůta a vy v této lhůtě ještě nemáte všechny náležitosti (dokumenty) k dispozici, žádost podejte i tak jako neúplnou. Uplynutím lhůty by totiž mohlo zaniknout vaše stávající oprávnění k pobytu na území České republiky.
Podívejte se na formální požadavky, které musí dokumenty splnit.
2. Vyplňte formulář žádosti
Formulář žádosti můžete vyplnit online. Vyplněnou žádost poté vytiskněte a podepište.
Prázdný formulář žádosti můžete také stáhnout, vytisknout a vyplnit ručně – musí být vyplněn čitelně, hůlkovým písmem (velkými písmeny), latinkou a v českém jazyce. Formuláře si můžete také zdarma vyzvednout na pracovištích Ministerstva vnitra.
Do formuláře napište číslo volného pracovního místa zařazeného v centrální evidenci volných pracovních míst obsaditelných držiteli modré karty. Toto číslo vám řekne váš zaměstnavatel.
3. Objednejte se na pracoviště Ministerstva vnitra
Rezervujte si termín pro podání žádosti předem online nebo telefonicky. Včasná rezervace termínu šetří váš čas, objednání k návštěvě pracoviště ale není nutnou podmínkou podání žádosti – bez předchozího objednání budete odbaveni v běžném pořadí.
Nedostatek volných termínů není důvodem k prominutí případného zmeškání lhůty. Pokud je nabízený termín rezervace již po lhůtě, kterou máte pro podání žádosti, podejte žádost bez předchozího objednání. Podívejte se na úřední hodiny svého pracoviště (podle hlášeného bydliště) a zjistěte, kdy je možné dorazit bez objednání.
4. Podejte žádost
Žádost o vydání modré karty musíte podat osobně na pracovišti Ministerstva vnitra. Při osobním podání vám ministerstvo na základě vaší žádosti vydá potvrzení o podání a také vám sdělí číslo jednací, které je této žádosti přiděleno. Číslo jednací potřebujete znát například k tomu, abyste mohli sledovat stav řízení.
Pokud jste žádost podali ve stanovené lhůtě, pobýváte po dobu vyřizování žádosti v České republice legálně, a to i když vám vyprší platnost stávajícího povolení k pobytu nebo víza (více informací v sekci Fikce pobytu). Toto s určitými výjimkami platí až do doby, než bude o vaší žádosti pravomocně rozhodnuto. Na pracovišti Ministerstva vnitra můžete také požádat o osvědčení oprávněnosti k pobytu formou vízového štítku (překlenovací štítek). Překlenovací štítek vám v době řízení o žádosti umožní například vycestovat z České republiky a zase se vrátit.
5. Počkejte na rozhodnutí
Ministerstvo vnitra vaši žádost posoudí ve správním řízení. Pokud zjistí vadu žádosti nebo vadu přiložených náležitostí (dokumentů), vyzve vás písemně k odstranění těchto vad. Ve výzvě ministerstvo vždy přesně popíše, v čem konkrétní vada spočívá a co je třeba udělat pro to, abyste ji odstranili. K tomu vám současně stanoví lhůtu. Tato lhůta může být v odůvodněných případech prodloužena, pokud o to písemně požádáte.
Ministerstvo vnitra také ověřuje, jestli splňujete podmínky pro vydání požadovaného pobytového oprávnění. V této souvislosti s vámi může být proveden pohovor.
V průběhu správního řízení můžete například:
- Doplňovat žádost o další listiny
- Nechat se zastupovat v řízení (plná moc)
- Požádat o nahlížení do spisu
- Požádat o přerušení řízení
- Vzít žádost zpět (zpětvzetí žádosti)
Stav řízení můžete sledovat online na webu v sekci Stav řízení, případně ve svém osobním profilu. Pokud jste byli vyzváni k doložení dokumentů nebo nápravě vad, lhůta pro vyřízení vaší žádosti neběží, a to až do doby odstranění vady nebo po dobu uvedenou ve výzvě.
Více o stavu žádosti se můžete dozvědět také na základě písemné žádosti o sdělení stavu řízení. Nejčastější důvody, proč vyřizování trvá delší dobu, najdete v databázi často kladených otázek.
6. Seznamte se s výsledkem správního řízení
Na webu v sekci Stav řízení můžete vidět následující stav:
- V řízení: Žádost ještě není rozhodnutá. Více o tom, co můžete v průběhu správního řízení udělat, najdete v předchozím bodě.
- Povoleno: Ministerstvo rozhodlo o vaší žádosti kladně. Pokračujte do dalšího bodu.
- Nepovoleno: Ministerstvo zamítlo vaši žádost nebo zastavilo řízení vedené o této žádosti. V souvislosti s tím obdržíte písemné rozhodnutí nebo usnesení. Proti rozhodnutí i usnesení je možné do 15 dnů od oznámení podat odvolání.
- Rozhodnutí o zamítnutí žádosti má tři základní části:
- Výrok: Obsahuje konkrétní zákonná ustanovení, podle kterých žádosti nebylo vyhověno. Také je zde popsaná případná povinnost vycestovat, včetně lhůty pro toto vycestování.
- Odůvodnění: Popisuje, proč byla žádost zamítnuta a na základě jakých dokumentů a důkazů bylo o vaší žádosti rozhodnuto.
- Poučení: Informuje vás, jak máte postupovat, pokud se chcete odvolat proti tomuto rozhodnutí.
- Usnesení o zastavení řízení má tři základní části:
- Výrok: Obsahuje konkrétní zákonné ustanovení, podle kterého bylo řízení zastaveno.
- Odůvodnění: Popisuje postup a důvody, které vedly k zastavení řízení.
- Poučení: Informuje vás, jak máte postupovat, pokud se chcete odvolat proti tomuto usnesení.
Je možné, že jste obdrželi pouze záznam o usnesení o zastavení řízení, protože se ve vašem případě jedná o zastavení řízení ze zákona, kdy se usnesení žadateli nevydává (§169r odst. 2).
7. Objednejte se na snímání biometrických údajů
Pokud je žádosti vyhověno, objednejte se telefonicky na snímání biometrických údajů. Berte prosím na vědomí, že objednaný termín je závazný a při žádosti o jeho přeobjednání nebo zrušení je nutné postupovat dle správního řádu.
8. Dostavte se na snímání biometrických údajů
Dostavte se na domluvený termín snímání biometrických údajů, s sebou si vezměte cestovní doklad. Při snímání biometrických údajů se domluvíte na termínu vyzvednutí.
Ministerstvo vnitra vám také vydá Potvrzení o splnění podmínek. Na základě tohoto potvrzení můžete nastoupit do zaměstnání.
9. Vyzvedněte si hotový průkaz o povolení k pobytu (biometrickou kartu)
Posledním krokem je vyzvednutí průkazu o povolení k pobytu (biometrické karty). Lhůta na vyzvednutí je 60 dnů od snímání biometrických údajů.
Jak a kde můžete žádost podat?
Žádost můžete podat pouze osobně na zastupitelském úřadě České republiky:
- ve státě, který vám vydal cestovní doklad nebo jehož jste státním občanem, nebo
- ve státě, ve kterém máte povolený dlouhodobý nebo trvalý pobyt a oprávněně zde pobýváte nepřetržitě po dobu nejméně 2 let (v případě států EU se jedná pouze o vízové centrum Drážďany), nebo
- na kterémkoliv zastupitelském úřadě České republiky, pokud jste občanem některé z těchto zemí.
Seznam všech zastupitelských úřadů najdete na stránkách Ministerstva zahraničních věcí.
Jaký je konzulární poplatek?
5 000 Kč, placený v EUR, USD nebo místní měně.
Jaká je lhůta na vyřízení?
90 dnů.
Tato lhůta neběží, pokud je řízení přerušeno nebo je k tomu zákonný důvod.
Kdy můžete nastoupit do zaměstnání?
Až ve chvíli, kdy je žádost povolena a od Ministerstva vnitra jste převzali písemné Potvrzení o splnění podmínek. Toto potvrzení se obvykle vydává při registraci na pracovišti Ministerstva vnitra po příjezdu do České republiky.
POSTUP PŘI PODÁNÍ ŽÁDOSTI O MODROU KARTU MIMO ÚZEMÍ ČR:
1. Připravte si povinné náležitosti (dokumenty)
K žádosti budete potřebovat:
- Pracovní smlouvu pro výkon zaměstnání vyžadujícího vysokou kvalifikaci sjednanou na dobu nejméně jednoho roku na zákonem stanovenou týdenní pracovní dobu, která dále obsahuje výši sjednané hrubé měsíční nebo roční mzdy odpovídající alespoň výši 1,5 násobku průměrné hrubé roční mzdy
- Doklad potvrzující vysokou kvalifikaci (dokončené vyšší odborné nebo vysokoškolské vzdělání, pokud studium trvalo alespoň 3 roky), avšak pouze v odůvodněných případech. Zejména v případě důvodných pochybností zda máte požadované vzdělání nebo zda toto vzdělání odpovídá charakteru zaměstnání. V takovém případě správní orgán vyžádá předložení dokladu o tom, že vaše zahraniční vzdělání bylo uznáno příslušným orgánem ČR.
- Doklad prokazující splnění podmínek pro výkon regulovaného povolání, pokud se jedná o regulované povolání.
- Doklad obdobný výpisu z evidence Rejstříku trestů vydaný státem, jehož jste státním občanem.
Na vyžádání také:
- Doklad o bezinfekčnosti
- Doklad obdobný výpisu z evidence Rejstříku trestů, vydaný státy, na jejichž území jste v posledních 3 letech pobývali souhrnně po dobu delší než 6 měsíců.
Pokud je vaším zaměstnavatelem agentura práce:
- Musíte vedle výše uvedených náležitostí navíc doložit další dokumenty podle zákona.
Při podání žádosti musíte uhradit konzulární poplatek 5 000 Kč.
Podívejte se na formální požadavky, které musí dokumenty splnit.
2. Vyplňte formulář
Formulář žádosti můžete vyplnit online. Vyplněnou žádost poté vytiskněte a podepište.
Prázdný formulář žádosti můžete také stáhnout, vytisknout a vyplnit ručně – musí být vyplněn čitelně, hůlkovým písmem (velkými písmeny) a latinkou. Formuláře si můžete také zdarma vyzvednout na zastupitelském úřadě České republiky.
Do formuláře napište číslo volného pracovního místa zařazeného v centrální evidenci volných pracovních míst obsaditelných držiteli modré karty. Toto číslo vám řekne váš zaměstnavatel.
3. Kontaktujte zastupitelský úřad, na kterém chcete podat žádost
Před podáním žádosti kontaktujte zastupitelský úřad a domluvte si termín návštěvy. Seznam všech zastupitelských úřadů s kontakty najdete na stránkách Ministerstva zahraničních věcí.
4. Podejte žádost
Žádost musíte podat osobně. V odůvodněných případech může zastupitelský úřad od povinnosti osobního podání upustit.
5. Počkejte na rozhodnutí
Zastupitelský úřad vaši žádost předá Ministerstvu vnitra.
Ministerstvo vnitra vaši žádost posoudí ve správním řízení. Pokud zjistí vadu žádosti nebo vadu přiložených náležitostí (dokumentů), vyzve vás písemně k odstranění těchto vad. Ve výzvě bude popsáno, v čem konkrétní vada spočívá a co je třeba udělat pro to, abyste ji odstranili. K tomu vám současně bude stanovena lhůta. Tato lhůta může být v odůvodněných případech prodloužena, pokud o to písemně požádáte.
Ministerstvo vnitra také ověřuje, jestli splňujete podmínky pro vydání požadovaného pobytového oprávnění. V této souvislosti můžete být předvoláni k pohovoru. Zastupitelský úřad sám s vámi navíc může provést pohovor.
V průběhu správního řízení můžete například:
- Doplňovat žádost o další listiny
- Nechat se zastupovat v řízení (plná moc)
- Požádat o nahlížení do spisu
- Požádat o přerušení řízení
- Vzít žádost zpět (zpětvzetí žádosti)
Stav řízení můžete sledovat online na webu v sekci Stav řízení, případně ve svém osobním profilu. Pokud jste byli vyzváni k doložení dokumentů nebo nápravě vad, lhůta pro vyřízení vaší žádosti neběží, a to až do doby odstranění vady nebo po dobu uvedenou ve výzvě.
Více o stavu žádosti se můžete dozvědět také na základě písemné žádosti o sdělení stavu řízení. Nejčastější důvody, proč vyřizování trvá delší dobu, najdete v databázi často kladených otázek.
6. Seznamte se s výsledkem správního řízení
Na webu v sekci Stav řízení můžete vidět následující stav:
- V řízení: Žádost ještě není rozhodnutá. Více o tom, co můžete v průběhu správního řízení udělat, najdete v předchozím bodě.
- Povoleno: Ministerstvo rozhodlo o vaší žádosti kladně. Pokračujte do dalšího bodu.
- Nepovoleno: Ministerstvo zamítlo vaši žádost nebo zastavilo řízení vedené o této žádosti. V souvislosti s tím obdržíte písemné rozhodnutí nebo usnesení. Proti rozhodnutí i usnesení je možné do 15 dnů od oznámení podat odvolání.
- Rozhodnutí o zamítnutí žádosti má tři základní části:
- Výrok: Obsahuje konkrétní zákonná ustanovení, podle kterých žádosti nebylo vyhověno. Také je zde popsaná případná povinnost vycestovat, včetně lhůty pro toto vycestování.
- Odůvodnění: Popisuje, proč byla žádost zamítnuta a na základě jakých dokumentů a důkazů bylo o vaší žádosti rozhodnuto.
- Poučení: Informuje vás, jak máte postupovat, pokud se chcete odvolat proti tomuto rozhodnutí.
- Usnesení o zastavení řízení má tři základní části:
- Výrok: Obsahuje konkrétní zákonné ustanovení, podle kterého bylo řízení zastaveno.
- Odůvodnění: Popisuje postup a důvody, které vedly k zastavení řízení.
- Poučení: Informuje vás, jak máte postupovat, pokud se chcete odvolat proti tomuto usnesení.
7. Na zastupitelském úřadě si vyzvedněte vstupní vízum a doložte zdravotní pojištění
Pokud je žádosti vyhověno, dostavte se na zastupitelský úřad pro vstupní vízum – vízum k pobytu nad 90 dní za účelem převzetí povolení k pobytu (D/VR). Pracovníci zastupitelského úřadu vás dopředu kontaktují a domluví se s vámi na termínu. D/VR vízum nepotřebujete, pokud můžete vstoupit do České republiky jiným způsobem, například bez víza s biometrickým pasem.
Před vyznačením vstupního víza do pasu musíte předložit doklad o cestovním zdravotním pojištění na dobu ode dne vstupu na území České republiky až do dne nástupu do zaměstnání, kdy se na vás začne vztahovat veřejné zdravotní pojištění. Zastupitelský úřad vás také může požádat o předložení dokladu o zaplacení pojistného.
8. Po příjezdu se registrujte na pracovišti Ministerstva vnitra
Po příjezdu do České republiky se do 30 kalendářních dnů registrujte na pracovišti Ministerstva vnitra v případě, že vám bylo vyznačeno D/VR vízum. Pokud jste do České republiky vstoupili jiným způsobem, například bez víza s biometrickým pasem, registraci proveďte do 3 pracovních dnů.
Při registraci se s pracovníky domluvíte na termínu snímání biometrických údajů.
Ministerstvo vnitra vám také vydá Potvrzení o splnění podmínek. Na základě tohoto potvrzení můžete nastoupit do zaměstnání. To neplatí v případě, že vám bylo k výkonu zaměstnání vydáno povolení k zaměstnání, nebo pokud máte volný přístup na trh práce.
9. Dostavte se na snímání biometrických údajů
Dostavte se na domluvený termín snímání biometrických údajů, s sebou si vezměte cestovní doklad. Při snímání biometrických údajů se domluvíte na termínu vyzvednutí hotového průkazu.
10. Vyzvedněte si hotový průkaz o povolení k pobytu (biometrickou kartu)
Posledním krokem je vyzvednutí průkazu o povolení k pobytu (biometrické karty). Lhůta na vyzvednutí je 60 dnů od snímání biometrických údajů.
Za jakých podmínek můžete žádat o prodloužení doby platnosti modré karty?
Dobu platnosti modré karty můžete prodloužit opakovaně, a to na dobu o 3 měsíce delší, než je doba, na kterou byla uzavřena pracovní smlouva, nejdéle však na 3 roky.
Jak a kde můžete žádost podat?
Žádost o prodloužení doby platnosti pobytu můžete podat na pracovišti Ministerstva vnitra, poslat poštou, datovou schránkou, e-mailem se zaručeným elektronickým podpisem nebo podat prostřednictvím zmocněného zástupce.
Kdy musíte žádost podat?
Nejpozději poslední den platnosti vaší stávající modré karty, nejdříve 120 dní před koncem platnosti.
Po dobu řízení o žádosti pobýváte v Česku legálně. A to i v situaci, kdy vám vyprší platnost stávající modré karty (více informací v sekci Fikce pobytu).
Po dobu vyřizování žádosti můžete také legálně pracovat bez nutnosti přerušení, pokud žádáte o prodloužení doby platnosti modré karty pro stejnou pracovní pozici, na které již pracujete.
Jaký je správní poplatek?
2 500 Kč, formou kolkových známek.
Jaká je lhůta na vyřízení?
60 dnů.
Tato lhůta neběží, pokud je řízení přerušeno nebo je k tomu zákonný důvod.
POSTUP PŘI PODÁNÍ ŽÁDOSTI O PRODLOUŽENÍ PLATNOSTI MODRÉ KARTY:
1. Připravte si povinné náležitosti (dokumenty)
K žádosti budete potřebovat:
- Pracovní smlouvu pro výkon zaměstnání vyžadujícího vysokou kvalifikaci sjednanou na dobu nejméně šesti měsíců na zákonem stanovenou týdenní pracovní dobu, která dále obsahuje výši sjednané hrubé měsíční nebo roční mzdy odpovídající alespoň výši 1,5 násobku průměrné hrubé roční mzdy
- Doklad potvrzující vysokou kvalifikaci (dokončené vyšší odborné nebo vysokoškolské vzdělání, pokud studium trvalo alespoň 3 roky)
- Doklad prokazující splnění podmínek pro výkon regulovaného povolání, pokud se jedná o regulované povolání.
Pokud je vaším zaměstnavatelem agentura práce:
- Musíte vedle výše uvedených náležitostí navíc doložit další dokumenty podle zákona.
Při podání žádosti musíte uhradit správní poplatek ve výši 2 500 Kč, formou kolkových známek (kolků).
Pokud chcete, aby vaše žádost byla vyřízena co nejdříve, musíte předložit všechny potřebné náležitosti už při podání. Pokud podáte žádost neúplnou, Ministerstvo vnitra může správní řízení přerušit, a to může vést k prodloužení doby vyřizování žádosti (více informací najdete v sekci dokládání do žádosti).
Pokud je ale pro podání žádosti stanovena zákonná lhůta a vy v této lhůtě ještě nemáte všechny náležitosti (dokumenty) k dispozici, žádost podejte i tak jako neúplnou. Uplynutím lhůty by totiž mohlo zaniknout vaše stávající oprávnění k pobytu na území České republiky.
Podívejte se na formální požadavky, které musí dokumenty splnit.
2. Vyplňte formulář
Formulář žádosti můžete vyplnit online. Vyplněnou žádost poté vytiskněte a podepište.
Prázdný formulář žádosti můžete také stáhnout, vytisknout a vyplnit ručně – musí být vyplněn čitelně, hůlkovým písmem (velkými písmeny), latinkou a v českém jazyce. Formuláře si můžete také zdarma vyzvednout na pracovištích Ministerstva vnitra.
Do formuláře napište číslo volného pracovního místa zařazeného v centrální evidenci volných pracovních míst obsaditelných držiteli modré karty. Toto číslo vám řekne váš zaměstnavatel.
3. Žádost pošlete nebo se objednejte na pracoviště Ministerstva vnitra
Žádost můžete podat na pracovišti Ministerstva vnitra, poslat poštou, datovou schránkou, e-mailem se zaručeným elektronickým podpisem nebo prostřednictvím zmocněného zástupce.
Pokud chcete žádost podat osobně, rezervujte si termín předem online nebo telefonicky. Pozor, nedostatek volných termínů není důvodem k prominutí případného zmeškání lhůty. Pokud je nabízený termín pro vaši rezervaci již po lhůtě, kterou máte pro podání žádosti, pošlete žádost poštou, datovou schránkou, e-mailem se zaručeným elektronickým podpisem nebo navštivte pracoviště Ministerstva vnitra v úředních hodinách bez předchozího objednání – bez předchozího objednání budete odbaveni v běžném pořadí.
Pokud žádost nebudete podávat osobně, je pro zachování lhůty důležité datum jejího podání do poštovní přepravy nebo datum odeslání datovou schránkou či e-mailem. Pokud žádost podáte držiteli poštovní licence (tedy nejčastěji na poště) v poslední den platnosti vašeho dosavadního pobytového oprávnění, je tím lhůta k podání žádosti zachována. A to i v případě, že bude Ministerstvu vnitra zásilka doručena až po skončení platnosti pobytu. Doporučujeme nicméně nenechávat podání na poslední chvíli.
Při osobním podání vám ministerstvo na základě vaší žádosti vydá potvrzení o podání a také vám sdělí číslo jednací, které je této žádosti přiděleno. Číslo jednací potřebujete znát například k tomu, abyste mohli sledovat stav řízení. Pokud žádost nebudete podávat osobně, sdělí vám číslo jednací pracovníci informační linky. Na informační linku v tomto případě doporučujeme volat nejdříve týden po odeslání zásilky, protože přidělení čísla jednacího žádosti obvykle trvá několik dnů.
Pokud jste žádost podali ve stanovené lhůtě, pobýváte po dobu vyřizování žádosti v České republice legálně, a to i když vám vyprší platnost stávajícího povolení k pobytu nebo víza (více informací v sekci Fikce pobytu). Toto s určitými výjimkami platí až do doby, než bude o vaší žádosti pravomocně rozhodnuto. Na pracovišti Ministerstva vnitra můžete také požádat o osvědčení oprávněnosti k pobytu formou vízového štítku (překlenovací štítek). Překlenovací štítek vám v době řízení o žádosti umožní například vycestovat z České republiky a zase se vrátit.
4. Počkejte na rozhodnutí
Ministerstvo vnitra vaši žádost posoudí ve správním řízení. Pokud zjistí vadu žádosti nebo vadu přiložených náležitostí (dokumentů), vyzve vás písemně k odstranění těchto vad. Ve výzvě ministerstvo vždy přesně popíše, v čem konkrétní vada spočívá a co je třeba udělat pro to, abyste ji odstranili. K tomu vám současně stanoví lhůtu. Tato lhůta může být v odůvodněných případech prodloužena, pokud o to písemně požádáte.
Ministerstvo vnitra také ověřuje, jestli splňujete podmínky pro vydání požadovaného pobytového oprávnění. V této souvislosti s vámi může být proveden pohovor.
V průběhu správního řízení můžete například:
- Doplňovat žádost o další listiny
- Nechat se zastupovat v řízení (plná moc)
- Požádat o nahlížení do spisu
- Požádat o přerušení řízení
- Vzít žádost zpět (zpětvzetí žádosti)
Stav řízení můžete sledovat online na webu v sekci Stav řízení, případně ve svém osobním profilu. Pokud jste byli vyzváni k doložení dokumentů nebo nápravě vad, lhůta pro vyřízení vaší žádosti neběží, a to až do doby odstranění vady nebo po dobu uvedenou ve výzvě.
Více o stavu žádosti se můžete dozvědět také na základě písemné žádosti o sdělení stavu řízení. Nejčastější důvody, proč vyřizování trvá delší dobu, najdete v databázi často kladených otázek.
5. Seznamte se s výsledkem správního řízení
Na webu v sekci Stav řízení můžete vidět následující stav:
- V řízení: Žádost ještě není rozhodnutá. Více o tom, co můžete v průběhu správního řízení udělat, najdete v předchozím bodě.
- Povoleno: Ministerstvo rozhodlo o vaší žádosti kladně. Pokračujte do dalšího bodu.
- Nepovoleno: Ministerstvo zamítlo vaši žádost nebo zastavilo řízení vedené o této žádosti. V souvislosti s tím obdržíte písemné rozhodnutí nebo usnesení. Proti rozhodnutí i usnesení je možné do 15 dnů od oznámení podat odvolání.
- Rozhodnutí o zamítnutí žádosti má tři základní části:
- Výrok: Obsahuje konkrétní zákonná ustanovení, podle kterých žádosti nebylo vyhověno. Také je zde popsaná případná povinnost vycestovat, včetně lhůty pro toto vycestování.
- Odůvodnění: Popisuje, proč byla žádost zamítnuta a na základě jakých dokumentů a důkazů bylo o vaší žádosti rozhodnuto.
- Poučení: Informuje vás, jak máte postupovat, pokud se chcete odvolat proti tomuto rozhodnutí.
- Usnesení o zastavení řízení má tři základní části:
- Výrok: Obsahuje konkrétní zákonné ustanovení, podle kterého bylo řízení zastaveno.
- Odůvodnění: Popisuje postup a důvody, které vedly k zastavení řízení.
- Poučení: Informuje vás, jak máte postupovat, pokud se chcete odvolat proti tomuto usnesení.
Je možné, že jste obdrželi pouze záznam o usnesení o zastavení řízení, protože se ve vašem případě jedná o zastavení řízení ze zákona, kdy se usnesení žadateli nevydává (§169r odst. 2).
6. Objednejte se na snímání biometrických údajů
Pokud je žádosti vyhověno, objednejte se telefonicky na snímání biometrických údajů. Berte prosím na vědomí, že objednaný termín je závazný a při žádosti o jeho přeobjednání nebo zrušení je nutné postupovat dle správního řádu.
7. Dostavte se na snímání biometrických údajů
Dostavte se na domluvený termín snímání biometrických údajů, s sebou si vezměte cestovní doklad. Při snímání biometrických údajů se domluvíte na termínu vyzvednutí hotového průkazu.
8. Vyzvedněte si hotovou modrou kartu
Posledním krokem je vyzvednutí průkazu o povolení k pobytu (biometrické karty). Lhůta na vyzvednutí je 60 dnů od snímání biometrických údajů.
Pokud máte modrou kartu a chcete změnit zaměstnavatele nebo pracovní zařazení, musíte změnu oznámit Ministerstvu vnitra do 3 pracovních dnů od chvíle, kdy nastala. Většinou tedy do 3 pracovních dnů po nástupu do nového zaměstnání.
Jak a kde změnu oznámíte?
- Použijete speciální formulář, nebo
- oznámení sepíšete volnou formou – uveďte název zaměstnavatele, sídlo a místo výkonu práce, nebo
- předložíte pracovní smlouvu.
Do formuláře napište číslo volného pracovního místa zařazeného v centrální evidenci volných pracovních míst obsaditelných držiteli modré karty. Toto číslo vám řekne váš zaměstnavatel.
Oznámit změnu zaměstnání můžete osobně na pracovišti Ministerstva vnitra, poslat poštou, datovou schránkou, e-mailem se zaručeným elektronickým podpisem nebo prostřednictvím zmocněného zástupce.
Jaký je správní poplatek?
Za oznámení změny zaměstnání neplatíte správní poplatek.
Bude se měnit váš průkaz o povolení k pobytu?
Ne, kvůli změně zaměstnání nemusíte měnit průkaz o povolení k pobytu. Není tedy ani potřeba snímat vaše biometrické údaje.