Karta vnitropodnikově převedeného zaměstnance jiného členského státu Evropské unie
Karta vnitropodnikově převedeného zaměstnance jiného členského státu Evropské unie je druh povolení k dlouhodobému pobytu. Umožňuje občanům třetích zemí, kteří v jiné zemi Evropské unie obdrželi povolení k pobytu vnitropodnikově převedeného zaměstnance, aby mohli z této země být následně převedeni do České republiky, a to na pracovní pozici manažera, specialisty nebo zaměstnaného stážisty.
OBECNÉ INFORMACE
ŽÁDOST NA ÚZEMÍ
ŽÁDOST MIMO ÚZEMÍ
PRODLOUŽENÍ
Co je vnitropodnikové převedení zaměstnance?
Jedná se o dočasné převedení zaměstnance nadnárodní společnosti, a to ze závodu nebo pobočky v zemi, která není členským státem Evropské unie, do jejího odštěpného závodu nebo pobočky na území České republiky.
Kdo může žádat o toto pobytové oprávnění?
O kartu vnitropodnikově převedeného zaměstnance jiného členského státu Evropské unie můžete žádat, pokud jste občané třetích zemí a jste již držiteli povolení k pobytu vnitropodnikově převedeného zaměstnance vydaného jiným členským státem Evropské unie.
O kartu vnitropodnikově převedeného zaměstnance jiného členského státu Evropské unie můžete žádat, pokud budete převedeni na pozici:
- Manažera
- Manažer je cizinec pracující ve vedoucí pozici, který především řídí obchodní korporaci nebo odštěpný závod a na jehož činnost obecně dohlíží nebo mu vydává pokyny zejména statutární orgán, nejvyšší orgán nebo kontrolní orgán. Manažer řídí obchodní korporaci nebo odštěpný závod nebo jejich část, vykonává dohled nad dalšími zaměstnanci vykonávajícími dohledové, profesní nebo řídicí činnosti a jejich kontrolu, a to včetně pravomoci přijímat nebo propouštět zaměstnance nebo doporučit jejich přijetí nebo propuštění nebo provedení jiných personálních opatření.
- Specialisty
- Specialista je cizinec, který má specializované znalosti, které jsou zásadní pro oblast činnosti, postupy nebo řízení obchodní korporace nebo odštěpného závodu, a který má dále potřebnou úroveň dosažené kvalifikace a profesní zkušenosti, popřípadě je členem profesního sdružení, pokud tyto požadavky stanovuje zvláštní právní předpis.
- Zaměstnaného stážisty
- Zaměstnaný stážista je cizinec, který má řádně ukončené vysokoškolské vzdělání, je převeden do obchodní korporace nebo odštěpného závodu se sídlem nebo umístěním na území České republiky za účelem rozvoje kariéry nebo zaškolení v oblasti obchodních technik a metod a kterému je po dobu převedení vyplácena mzda nebo plat.
Na jak dlouho se karta vnitropodnikově převedeného zaměstnance jiného členského státu Evropské unie vydává?
Na dobu převedení na území členských států Evropské unie, avšak maximálně na:
- 3 roky pro manažera a specialistu,
- 1 rok pro zaměstnaného stážistu.
Jak karta vnitropodnikově převedeného zaměstnance jiného členského státu Evropské unie vypadá?
Jaké povinnosti jsou s tímto pobytovým oprávněním spojené?
Po dobu platnosti karty vnitropodnikově převedeného zaměstnance jiného členského státu Evropské unie musíte plnit účel pobytu. Také se na vás vztahují povinnosti pro cizince dané zákonem.
Co vám toto pobytové oprávnění umožní?
Po dobu platnosti povolení k pobytu můžete legálně pobývat a pracovat v České republice. S platným průkazem o povolení k pobytu můžete opakovaně Českou republiku opustit a zase se vrátit. Můžete také cestovat po Schengenském prostoru bez nutnosti víza.
Můžete o tento typ pobytu žádat, i pokud nemáte žádné vízum nebo povolení k pobytu v České republice?
Ano, pokud jste držitelé povolení k pobytu vnitropodnikově převedeného zaměstnance vydaného jiným členským státem Evropské unie a žádost podáte ve lhůtě do 90 dnů ode dne vstupu na území České republiky. Žádost můžete podat také na zastupitelském úřadě České republiky.
Kdo může žádat o kartu vnitropodnikově převedeného zaměstnance jiného členského státu Evropské unie na území České republiky?
Občané třetích zemí, kteří jsou v době podání žádosti oprávněni pobývat přechodně na území České republiky, v době platnosti karty vnitropodnikově převedeného zaměstnance vydané jiným členským státem Evropské unie, případně v rámci tzv. bezvízového pobytu, a to nejpozději do 90 dnů ode dne vstupu na území České republiky.
Jak a kde můžete žádost podat?
Výhradně osobně na pracovišti Ministerstva vnitra.
Pokud jste vy nebo obchodní korporace, do které budete převedeni, účastníky vládou schváleného programu a pokud to umožňují podmínky programu, může za vás na základě plné moci podat žádost obchodní korporace, a to na pracovišti Ministerstva vnitra.
Kdy musíte žádost podat?
V době platnosti karty vnitropodnikově převedeného zaměstnance vydané jiným členským státem Evropské unie, případně v rámci bezvízového pobytu, a to nejpozději do 90 dnů ode dne vstupu na území České republiky.
Pokud podáte žádost v době platnosti povolení k pobytu vnitropodnikově převedeného zaměstnance, který vám vydal jiný členský stát Evropské unie, bude vám platit až do doby rozhodnutí o žádosti podané v České republice.
Po dobu řízení o žádosti pobýváte v České republice legálně, a to i když vám vyprší platnost stávajícího povolení k pobytu nebo víza (více informací v sekci Fikce pobytu).
Jaký je správní poplatek?
2 500 Kč, formou kolkových známek.
Jaká je lhůta na vyřízení?
90 dnů. Tato lhůta neběží, pokud je řízení přerušeno nebo je k tomu zákonný důvod.
POSTUP PŘI PODÁNÍ ŽÁDOSTI O KARTU VNITROPODNIKOVĚ PŘEVEDENÉHO ZAMĚSTNANCE JINÉHO ČLENSKÉHO STÁTU EVROPSKÉ UNIE NA ÚZEMÍ ČESKÉ REPUBLIKY:
1. Připravte si povinné náležitosti (dokumenty)
K žádosti budete potřebovat:
- Tiskopis
- Cestovní doklad
- Doklad o zajištění ubytování
- Fotografii
- Povolení k pobytu vnitropodnikově převedeného zaměstnance vydané jiným členským státem Evropské unie
- Vysílací dopis
- Doklad o vztahu subjekty, mezi kterými máte být vnitropodnikově převedeni, tedy jeden z následujících dokladů:
- doklad prokazující, že odštěpný závod, do kterého jste převedeni, je odštěpným závodem obchodní korporace, v níž jste převedeni, nebo
- doklad prokazující, že obchodní korporace, v nichž jste převedeni, jsou vůči sobě ovládající a ovládanou osobou nebo jsou obě tyto obchodní korporace ovládány stejnou ovládající osobou.
- Doklad prokazující požadovanou odbornou kvalifikaci, pokud je podle zvláštního právního předpisu vyžadována.
- Doklad prokazující splnění podmínek pro výkon regulovaného povolání, pokud se jedná o regulované povolání.
Na vyžádání také:
- Doklad o bezinfekčnosti
- Doklad obdobný výpisu z evidence Rejstříku trestů, vydaný státy, na jejichž území jste v posledních 3 letech pobývali souhrnně po dobu delší než 6 měsíců.
Pokud jste vy nebo obchodní korporace, ve které jste převedeni, účastníkem vládou schváleného programu, můžete některé dokumenty při splnění podmínek nahradit potvrzením vydaným obchodní korporací (pokud to umožňují podmínky tohoto programu). Nahradit lze: doklad o zajištění ubytování, vysílací dopis; doklad o tom, že jste byli v obchodní korporaci bezprostředně před vnitropodnikovým převedením zaměstnáni po dobu nejméně 6 měsíců; doklad o spřízněnosti subjektů, mezi kterými máte být vnitropodnikově převeden; doklad prokazující požadovanou odbornou kvalifikaci, pokud je podle zvláštního právního předpisu vyžadována; doklad prokazující splnění podmínek pro výkon regulovaného povolání, pokud jde o regulované povolání; doklad prokazující vysokoškolské vzdělání, pokud má být vnitropodnikově převeden zaměstnaný stážista.
Při podání žádosti musíte uhradit správní poplatek ve výši 2 500 Kč, formou kolkových známek (kolků).
Pokud chcete, aby vaše žádost byla vyřízena co nejdříve, musíte předložit všechny potřebné náležitosti už při podání. Pokud podáte žádost neúplnou, Ministerstvo vnitra může správní řízení přerušit, a to může vést k prodloužení doby vyřizování žádosti (více informací najdete v sekci dokládání do žádosti).
Pokud je ale pro podání žádosti stanovena zákonná lhůta a vy v této lhůtě ještě nemáte všechny náležitosti (dokumenty) k dispozici, žádost podejte i tak jako neúplnou. Uplynutím lhůty by totiž mohlo zaniknout vaše stávající oprávnění k pobytu na území České republiky.
Podívejte se na formální požadavky, které musí dokumenty splnit.
2. Vyplňte formulář žádosti
Formulář žádosti můžete vyplnit online. Vyplněnou žádost poté vytiskněte a podepište.
Prázdný formulář žádosti můžete také stáhnout, vytisknout a vyplnit ručně – musí být vyplněn čitelně, hůlkovým písmem (velkými písmeny), latinkou a v českém jazyce. Formuláře si můžete také zdarma vyzvednout na pracovištích Ministerstva vnitra.
3. Objednejte se na pracoviště Ministerstva vnitra
Rezervujte si termín pro podání žádosti předem online nebo telefonicky. Včasná rezervace termínu šetří váš čas, objednání k návštěvě pracoviště ale není nutnou podmínkou podání žádosti – bez předchozího objednání budete odbaveni v běžném pořadí.
Nedostatek volných termínů není důvodem k prominutí případného zmeškání lhůty. Pokud je nabízený termín rezervace již po lhůtě, kterou máte pro podání žádosti, podejte žádost bez předchozího objednání. Podívejte se na úřední hodiny svého pracoviště (podle hlášeného bydliště) a zjistěte, kdy je možné dorazit bez objednání.
4. Podejte žádost
První žádost o kartu vnitropodnikově převedeného zaměstnance jiného členského státu Evropské unie musíte podat osobně na pracovišti Ministerstva vnitra.
Při osobním podání vám ministerstvo na základě vaší žádosti vydá potvrzení o podání a také vám sdělí číslo jednací, které je této žádosti přiděleno. Číslo jednací potřebujete znát například k tomu, abyste mohli sledovat stav řízení.
Pokud podáte žádost v době platnosti povolení k pobytu vnitropodnikově převedeného zaměstnance, který vám vydal jiný členský stát Evropské unie, bude vám platit až do doby rozhodnutí o žádosti podané v České republice. To znamená, že pobýváte po dobu vyřizování žádosti v České republice legálně, a to i když vám vyprší platnost stávajícího povolení k pobytu nebo víza (více informací v sekci Fikce pobytu). Na pracovišti Ministerstva vnitra můžete také požádat o osvědčení oprávnění k pobytu formou vízového štítku (překlenovací vízum). Překlenovací vízum vám umožní například vycestovat z České republiky a zase se vrátit v době vyřizování žádosti.
5. Počkejte na rozhodnutí
Ministerstvo vnitra vaši žádost posoudí ve správním řízení. Pokud zjistí vadu žádosti nebo vadu přiložených náležitostí (dokumentů), vyzve vás písemně k odstranění těchto vad. Ve výzvě ministerstvo vždy přesně popíše, v čem konkrétní vada spočívá a co je třeba udělat pro to, abyste ji odstranili. K tomu vám současně stanoví lhůtu. Tato lhůta může být v odůvodněných případech prodloužena, pokud o to písemně požádáte.
Ministerstvo vnitra také ověřuje, jestli splňujete podmínky pro vydání požadovaného pobytového oprávnění. V této souvislosti s vámi může být proveden pohovor.
V průběhu správního řízení můžete například:
- Doplňovat žádost o další listiny
- Nechat se zastupovat v řízení (plná moc)
- Požádat o nahlížení do spisu
- Požádat o přerušení řízení
- Vzít žádost zpět (zpětvzetí žádosti)
Stav řízení můžete sledovat online na webu v sekci Stav řízení, případně ve svém osobním profilu. Pokud jste byli vyzváni k doložení dokumentů nebo nápravě vad, lhůta pro vyřízení vaší žádosti neběží, a to až do doby odstranění vady nebo po dobu uvedenou ve výzvě.
Více o stavu žádosti se můžete dozvědět také na základě písemné žádosti o sdělení stavu řízení. Nejčastější důvody, proč vyřizování trvá delší dobu, najdete v databázi často kladených otázek.
6. Seznamte se s výsledkem správního řízení
Na webu v sekci Stav řízení můžete vidět následující stav:
- V řízení: Žádost ještě není rozhodnutá. Více o tom, co můžete v průběhu správního řízení udělat, najdete v předchozím bodě.
- Povoleno: Ministerstvo rozhodlo o vaší žádosti kladně. Pokračujte do dalšího bodu.
- Nepovoleno: Ministerstvo zamítlo vaši žádost nebo zastavilo řízení vedené o této žádosti. V souvislosti s tím obdržíte písemné rozhodnutí nebo usnesení. Proti rozhodnutí i usnesení je možné do 15 dnů od oznámení podat odvolání.
- Rozhodnutí o zamítnutí žádosti má tři základní části:
- Výrok: Obsahuje konkrétní zákonná ustanovení, podle kterých žádosti nebylo vyhověno. Také je zde popsaná případná povinnost vycestovat, včetně lhůty pro toto vycestování.
- Odůvodnění: Popisuje, proč byla žádost zamítnuta a na základě jakých dokumentů a důkazů bylo o vaší žádosti rozhodnuto.
- Poučení: Informuje vás, jak máte postupovat, pokud se chcete odvolat proti tomuto rozhodnutí.
- Usnesení o zastavení řízení má tři základní části:
- Výrok: Obsahuje konkrétní zákonné ustanovení, podle kterého bylo řízení zastaveno.
- Odůvodnění: Popisuje postup a důvody, které vedly k zastavení řízení.
- Poučení: Informuje vás, jak máte postupovat, pokud se chcete odvolat proti tomuto usnesení.
Je možné, že jste obdrželi pouze záznam o usnesení o zastavení řízení, protože se ve vašem případě jedná o zastavení řízení ze zákona, kdy se usnesení žadateli nevydává (§169r odst. 2).
7. Objednejte se na snímání biometrických údajů
Pokud je žádosti vyhověno, objednejte se telefonicky na snímání biometrických údajů. Berte prosím na vědomí, že objednaný termín je závazný a při žádosti o jeho přeobjednání nebo zrušení je nutné postupovat dle správního řádu.
8. Dostavte se na snímání biometrických údajů
Dostavte se na domluvený termín snímání biometrických údajů, s sebou si vezměte cestovní doklad. Při snímání biometrických údajů se domluvíte na termínu vyzvednutí hotového průkazu.
9. Vyzvedněte si hotový průkaz o povolení k pobytu (biometrickou kartu)
Posledním krokem je vyzvednutí průkazu o povolení k pobytu (biometrické karty). Lhůta na vyzvednutí je 60 dnů od snímání biometrických údajů.
Jak a kde můžete žádost podat?
Žádost můžete podat pouze osobně na zastupitelském úřadě České republiky:
- ve státě, který vám vydal cestovní doklad nebo kterého jste občanem, nebo
- ve státě, ve kterém máte povolený dlouhodobý nebo trvalý pobyt a oprávněně zde pobýváte nepřetržitě po dobu nejméně 2 let, nebo
- na kterémkoliv zastupitelském úřadě České republiky, pokud jste občanem některé z těchto těchto zemí.
Podmínka osobního podání neplatí, pokud:
- příslušný zastupitelský úřad rozhodl tuto podmínku zrušit a zveřejnil informace o tomto kroku na své úřední desce,
- jste vy nebo obchodní korporace, do níž máte být převedeni, účastníkem vládou schváleného programu. V tomto případě může obchodní korporace na základě plné moci podat žádost Ministerstvu vnitra na území České republiky za vás, umožňují-li to podmínky Programu.
Seznam všech zastupitelských úřadů najdete na stránkách Ministerstva zahraničních věcí.
Jaký je konzulární poplatek?
2 500 Kč, placený v EUR, USD nebo místní měně. Kompletní seznam konzulárních poplatků, včetně výjimek u některých zemí najdete na stránkách Ministerstva zahraničních věcí.
Jaká je lhůta na vyřízení?
90 dnů.
Tato lhůta neběží, pokud je řízení přerušeno nebo je k tomu zákonný důvod.
POSTUP PŘI PODÁNÍ ŽÁDOSTI O KARTU VNITROPODNIKOVĚ PŘEVEDENÉHO ZAMĚSTNANCE JINÉHO ČLENSKÉHO STÁTU EVROPSKÉ UNIE MIMO ÚZEMÍ ČESKÉ REPUBLIKY:
1. Připravte si povinné náležitosti (dokumenty)
K žádosti budete potřebovat:
- Tiskopis
- Cestovní doklad
- Doklad o zajištění ubytování
- Fotografii
- Vysílací dopis
- Povolení k pobytu vnitropodnikově převedeného zaměstnance vydané cizinci jiným členským státem Evropské unie
- Doklad o vztahu mezi subjekty, mezi kterými máte být vnitropodnikově převedeni, tedy jeden z následujících dokladů:
- doklad prokazující, že odštěpný závod, do kterého jste převedeni, je odštěpným závodem obchodní korporace, v níž jste převedeni, nebo
- doklad prokazující, že obchodní korporace, v nichž jste převedeni, jsou vůči sobě ovládající a ovládanou osobou nebo jsou obě tyto obchodní korporace ovládány stejnou ovládající osobou.
- Doklad prokazující odbornou způsobilost pro výkon požadovaného zaměstnání, pokud to u vaší pozice vyžaduje právní předpis.
- Doklad prokazující splnění podmínek pro výkon regulovaného povolání, pokud se jedná o regulované povolání.
- Doklad obdobný výpisu z evidence Rejstříku trestů vydaný státem, jehož jste státním občanem.
Na vyžádání také:
- Doklad o bezinfekčnosti
- Doklad obdobný výpisu z evidence Rejstříku trestů, vydaný státy, na jejichž území jste v posledních 3 letech pobývali souhrnně po dobu delší než 6 měsíců.
Pokud jste vy nebo obchodní korporace, do které budete převedeni, účastníkem vládou schváleného programu a pokud to umožňují podmínky programu, můžete některé dokumenty nahradit potvrzením vydaným obchodní korporací.
Nahradit lze: doklad o zajištění ubytování, vysílací dopis; doklad o spřízněnosti subjektů, mezi kterými má být cizinec vnitropodnikově převeden; doklad prokazující požadovanou odbornou kvalifikaci, pokud podle zvláštního právního předpisu vyžadována; doklad prokazující splnění podmínek pro výkon regulovaného povolání, pokud se jedná o regulované povolání.
Při podání žádosti musíte uhradit konzulární poplatek 2 500 Kč. Kompletní seznam konzulárních poplatků, včetně výjimek u některých zemí najdete na stránkách Ministerstva zahraničních věcí.
Podívejte se na formální požadavky, které musí dokumenty splnit.
2. Vyplňte formulář žádosti
Formulář žádosti můžete vyplnit online. Vyplněnou žádost poté vytiskněte a podepište.
Prázdný formulář žádosti můžete také stáhnout, vytisknout a vyplnit ručně – musí být vyplněn čitelně, hůlkovým písmem (velkými písmeny) a latinkou. Formuláře si můžete také zdarma vyzvednout na zastupitelském úřadě České republiky.
3. Kontaktujte zastupitelský úřad, na kterém chcete podat žádost
Před podáním žádosti kontaktujte zastupitelský úřad a domluvte si termín návštěvy. Seznam všech zastupitelských úřadů s kontakty najdete na stránkách Ministerstva zahraničních věcí.
4. Podejte žádost
Žádost musíte podat osobně. V odůvodněných případech může zastupitelský úřad od povinnosti osobního podání upustit.
5. Počkejte na rozhodnutí
Zastupitelský úřad vaši žádost předá Ministerstvu vnitra.
Ministerstvo vnitra vaši žádost posoudí ve správním řízení. Pokud zjistí vadu žádosti nebo vadu přiložených náležitostí (dokumentů), vyzve vás písemně k odstranění těchto vad. Ve výzvě bude popsáno, v čem konkrétní vada spočívá a co je třeba udělat pro to, abyste ji odstranili. K tomu vám současně bude stanovena lhůta. Tato lhůta může být v odůvodněných případech prodloužena, pokud o to písemně požádáte.
Ministerstvo vnitra také ověřuje, jestli splňujete podmínky pro vydání požadovaného pobytového oprávnění. V této souvislosti můžete být předvoláni k pohovoru. Zastupitelský úřad sám s vámi navíc může provést pohovor.
V průběhu správního řízení můžete například:
- Doplňovat žádost o další listiny
- Nechat se zastupovat v řízení (plná moc)
- Požádat o nahlížení do spisu
- Požádat o přerušení řízení
- Vzít žádost zpět (zpětvzetí žádosti)
Stav řízení můžete sledovat online na webu v sekci Stav řízení, případně ve svém osobním profilu. Pokud jste byli vyzváni k doložení dokumentů nebo nápravě vad, lhůta pro vyřízení vaší žádosti neběží, a to až do doby odstranění vady nebo po dobu uvedenou ve výzvě.
Více o stavu žádosti se můžete dozvědět také na základě písemné žádosti o sdělení stavu řízení. Nejčastější důvody, proč vyřizování trvá delší dobu, najdete v databázi často kladených otázek.
6. Seznamte se s výsledkem správního řízení
Na webu v sekci Stav řízení můžete vidět následující stav:
- V řízení: Žádost ještě není rozhodnutá. Více o tom, co můžete v průběhu správního řízení udělat, najdete v předchozím bodě.
- Povoleno: Ministerstvo rozhodlo o vaší žádosti kladně. Pokračujte do dalšího bodu.
- Nepovoleno: Ministerstvo zamítlo vaši žádost nebo zastavilo řízení vedené o této žádosti. V souvislosti s tím obdržíte písemné rozhodnutí nebo usnesení. Proti rozhodnutí i usnesení je možné do 15 dnů od oznámení podat odvolání.
- Rozhodnutí o zamítnutí žádosti má tři základní části:
- Výrok: Obsahuje konkrétní zákonná ustanovení, podle kterých žádosti nebylo vyhověno. Také je zde popsaná případná povinnost vycestovat, včetně lhůty pro toto vycestování.
- Odůvodnění: Popisuje, proč byla žádost zamítnuta a na základě jakých dokumentů a důkazů bylo o vaší žádosti rozhodnuto.
- Poučení: Informuje vás, jak máte postupovat, pokud se chcete odvolat proti tomuto rozhodnutí.
- Usnesení o zastavení řízení má tři základní části:
- Výrok: Obsahuje konkrétní zákonné ustanovení, podle kterého bylo řízení zastaveno.
- Odůvodnění: Popisuje postup a důvody, které vedly k zastavení řízení.
- Poučení: Informuje vás, jak máte postupovat, pokud se chcete odvolat proti tomuto usnesení.
Je možné, že jste obdrželi pouze záznam o usnesení o zastavení řízení, protože se ve vašem případě jedná o zastavení řízení ze zákona, kdy se usnesení žadateli nevydává (§169r odst. 2).
7. Na zastupitelském úřadě si vyzvedněte vízum a doložte zdravotní pojištění
Pokud je žádosti vyhověno, dostavte se na zastupitelský úřad pro vstupní vízum – vízum k pobytu nad 90 dní za účelem převzetí povolení k pobytu (D/VR). Pracovníci zastupitelského úřadu vás dopředu kontaktují a domluví se s vámi na termínu. D/VR vízum nepotřebujete, pokud můžete vstoupit do České republiky jiným způsobem, například bez víza s biometrickým pasem.
Jako držitelé karty vnitropodnikově převedeného zaměstnance vydané jiným členským státem Evropské unie můžete vstoupit na území České republiky bez víza, i pokud vaše země neumožňuje bezvízový styk. To ale jen za podmínky, že je vaše stávající pobytové oprávnění stále platné, když přicestujete do České republiky a doba pobytu nepřekročí 90 dnů.
8. Po příjezdu se registrujte na pracovišti Ministerstva vnitra
Po příjezdu do České republiky se do 30 kalendářních dnů registrujte na pracovišti Ministerstva vnitra v případě, že vám bylo vyznačeno D/VR vízum. Pokud jste do České republiky vstoupili jiným způsobem, například bez víza s biometrickým pasem, registraci proveďte do 3 pracovních dnů.
Při registraci se s pracovníky domluvíte na termínu snímání biometrických údajů.
9. Dostavte se na snímání biometrických údajů
Dostavte se na domluvený termín snímání biometrických údajů, s sebou si vezměte cestovní doklad. Při snímání biometrických údajů se domluvíte na termínu vyzvednutí hotového průkazu.
10. Vyzvedněte si hotový průkaz o povolení k pobytu (biometrickou kartu)
Posledním krokem je vyzvednutí průkazu o povolení k pobytu (biometrické karty). Lhůta na vyzvednutí je 60 dnů od snímání biometrických údajů.
Za jakých podmínek můžete žádat o prodloužení platnosti povolení k pobytu?
Platnost karty vnitropodnikově převedeného zaměstnance jiného členského státu Evropské unie lze opakovaně prodloužit na dobu převedení na území členských států Evropské unie, nejdéle však na dobu 3 let pro manažera a specialistu a nejdéle na dobu 1 roku pro zaměstnaného stážistu.
Jak a kde můžete žádost podat?
Žádost o prodloužení doby platnosti pobytu můžete podat na pracovišti Ministerstva vnitra, poslat poštou, datovou schránkou, e-mailem se zaručeným elektronickým podpisem nebo podat prostřednictvím zmocněného zástupce.
Kdy musíte žádost podat?
Nejpozději poslední den platnosti vašeho stávajícího povolení k pobytu, nejdříve 120 dní před koncem platnosti.
Po dobu řízení o žádosti pobýváte v České republice legálně, a to i když vám vyprší platnost stávajícího povolení k pobytu (více informací v sekci Fikce pobytu).
Jaký je správní poplatek?
2 500 Kč, formou kolkových známek.
Jaká je lhůta na vyřízení?
60 dnů.
Tato lhůta neběží, pokud je řízení přerušeno nebo je k tomu zákonný důvod.
POSTUP PŘI PODÁNÍ ŽÁDOSTI O PRODLOUŽENÍ PLATNOSTI POVOLENÍ K POBYTU:
1. Připravte si povinné náležitosti (dokumenty)
K žádosti budete potřebovat:
- Tiskopis
- Cestovní doklad
- Doklad o zajištění ubytování
- Fotografii, pokud se změnila vaše podoba
- Potvrzení obchodní korporace, v níž nebo do níž jste převedeni, že údaje obsažené v dříve předkládaném vysílacím dopisu jsou nadále platné, s uvedením doby trvání vnitropodnikového převedení a místa výkonu práce na území.
- Doklad o trvání požadované odborné kvalifikace, popřípadě o splnění podmínek pro výkon regulovaného povolání, pokud se jedná o regulované povolání.
- Povolení k pobytu vnitropodnikově převedeného zaměstnance vydané cizinci jiným členským státem Evropské unie.
Na vyžádání také:
- Doklad o bezinfekčnosti
- Doklad obdobný výpisu z evidence Rejstříku trestů, vydaný státy, na jejichž území jste v posledních 3 letech pobývali souhrnně po dobu delší než 6 měsíců.
Pokud jste vy nebo obchodní korporace, do které budete převedeni, účastníkem vládou schváleného programu a pokud to umožňují podmínky programu, můžete některé dokumenty nahradit potvrzením vydaným obchodní korporací. Nahradit lze:
- Doklad o zajištění ubytování
- Potvrzení obchodní korporace, v níž nebo do níž jste převedeni, že údaje obsažené v dříve předkládaném vysílacím dopisu jsou nadále platné, s uvedením doby trvání vnitropodnikového převedení a místa výkonu práce na území.
- Doklad o trvání požadované odborné kvalifikace, popřípadě o splnění podmínek pro výkon regulovaného povolání, pokud se jedná o regulované povolání.
Při podání žádosti musíte uhradit správní poplatek ve výši 2 500 Kč, formou kolkových známek (kolků).
Pokud chcete, aby vaše žádost byla vyřízena co nejdříve, musíte předložit všechny potřebné náležitosti už při podání. Pokud podáte žádost neúplnou, Ministerstvo vnitra může správní řízení přerušit, a to může vést k prodloužení doby vyřizování žádosti (více informací najdete v sekci dokládání do žádosti).
Pokud je ale pro podání žádosti stanovena zákonná lhůta a vy v této lhůtě ještě nemáte všechny náležitosti (dokumenty) k dispozici, žádost podejte i tak jako neúplnou. Uplynutím lhůty by totiž mohlo zaniknout vaše stávající oprávnění k pobytu na území České republiky.
Podívejte se na formální požadavky, které musí dokumenty splnit.
2. Vyplňte formulář žádosti
Formulář žádosti můžete vyplnit online. Vyplněnou žádost poté vytiskněte a podepište.
Prázdný formulář žádosti můžete také stáhnout, vytisknout a vyplnit ručně – musí být vyplněn čitelně, hůlkovým písmem (velkými písmeny), latinkou a v českém jazyce. Formuláře si můžete také zdarma vyzvednout na pracovištích Ministerstva vnitra.
3. Žádost pošlete nebo se objednejte na pracoviště Ministerstva vnitra
Žádost můžete podat na pracovišti Ministerstva vnitra, poslat poštou, datovou schránkou, e-mailem se zaručeným elektronickým podpisem nebo prostřednictvím zmocněného zástupce.
Pokud chcete žádost podat osobně, rezervujte si termín předem online nebo telefonicky. Pozor, nedostatek volných termínů není důvodem k prominutí případného zmeškání lhůty. Pokud je nabízený termín pro vaši rezervaci již po lhůtě, kterou máte pro podání žádosti, pošlete žádost poštou, datovou schránkou, e-mailem se zaručeným elektronickým podpisem nebo navštivte pracoviště Ministerstva vnitra v úředních hodinách bez předchozího objednání – bez předchozího objednání budete odbaveni v běžném pořadí.
Pokud žádost nebudete podávat osobně, je pro zachování lhůty důležité datum jejího podání do poštovní přepravy nebo datum odeslání datovou schránkou či e-mailem. Pokud žádost podáte držiteli poštovní licence (tedy nejčastěji na poště) v poslední den platnosti vašeho dosavadního pobytového oprávnění, je tím lhůta k podání žádosti zachována. A to i v případě, že bude Ministerstvu vnitra zásilka doručena až po skončení platnosti pobytu. Doporučujeme nicméně nenechávat podání na poslední chvíli.
Při osobním podání vám ministerstvo na základě vaší žádosti vydá potvrzení o podání a také vám sdělí číslo jednací, které je této žádosti přiděleno. Číslo jednací potřebujete znát například k tomu, abyste mohli sledovat stav řízení. Pokud žádost nebudete podávat osobně, sdělí vám číslo jednací pracovníci informační linky. Na informační linku v tomto případě doporučujeme volat nejdříve týden po odeslání zásilky, protože přidělení čísla jednacího žádosti obvykle trvá několik dnů.
Pokud jste žádost podali ve stanovené lhůtě, pobýváte po dobu vyřizování žádosti v České republice legálně, a to i když vám vyprší platnost stávajícího povolení k pobytu nebo víza (více informací v sekci Fikce pobytu). Toto s určitými výjimkami platí až do doby, než bude o vaší žádosti pravomocně rozhodnuto. Na pracovišti Ministerstva vnitra můžete také požádat o osvědčení oprávněnosti k pobytu formou vízového štítku (překlenovací štítek). Překlenovací štítek vám v době řízení o žádosti umožní například vycestovat z České republiky a zase se vrátit.
4. Počkejte na rozhodnutí
Ministerstvo vnitra vaši žádost posoudí ve správním řízení. Pokud zjistí vadu žádosti nebo vadu přiložených náležitostí (dokumentů), vyzve vás písemně k odstranění těchto vad. Ve výzvě ministerstvo vždy přesně popíše, v čem konkrétní vada spočívá a co je třeba udělat pro to, abyste ji odstranili. K tomu vám současně stanoví lhůtu. Tato lhůta může být v odůvodněných případech prodloužena, pokud o to písemně požádáte.
Ministerstvo vnitra také ověřuje, jestli splňujete podmínky pro vydání požadovaného pobytového oprávnění. V této souvislosti s vámi může být proveden pohovor.
V průběhu správního řízení můžete například:
- Doplňovat žádost o další listiny
- Nechat se zastupovat v řízení (plná moc)
- Požádat o nahlížení do spisu
- Požádat o přerušení řízení
- Vzít žádost zpět (zpětvzetí žádosti)
Stav řízení můžete sledovat online na webu v sekci Stav řízení, případně ve svém osobním profilu. Pokud jste byli vyzváni k doložení dokumentů nebo nápravě vad, lhůta pro vyřízení vaší žádosti neběží, a to až do doby odstranění vady nebo po dobu uvedenou ve výzvě.
Více o stavu žádosti se můžete dozvědět také na základě písemné žádosti o sdělení stavu řízení. Nejčastější důvody, proč vyřizování trvá delší dobu, najdete v databázi často kladených otázek.
5. Seznamte se s výsledkem správního řízení
Na webu v sekci Stav řízení můžete vidět následující stav:
- V řízení: Žádost ještě není rozhodnutá. Více o tom, co můžete v průběhu správního řízení udělat, najdete v předchozím bodě.
- Povoleno: Ministerstvo rozhodlo o vaší žádosti kladně. Pokračujte do dalšího bodu.
- Nepovoleno: Ministerstvo zamítlo vaši žádost nebo zastavilo řízení vedené o této žádosti. V souvislosti s tím obdržíte písemné rozhodnutí nebo usnesení. Proti rozhodnutí i usnesení je možné do 15 dnů od oznámení podat odvolání.
- Rozhodnutí o zamítnutí žádosti má tři základní části:
- Výrok: Obsahuje konkrétní zákonná ustanovení, podle kterých žádosti nebylo vyhověno. Také je zde popsaná případná povinnost vycestovat, včetně lhůty pro toto vycestování.
- Odůvodnění: Popisuje, proč byla žádost zamítnuta a na základě jakých dokumentů a důkazů bylo o vaší žádosti rozhodnuto.
- Poučení: Informuje vás, jak máte postupovat, pokud se chcete odvolat proti tomuto rozhodnutí.
- Usnesení o zastavení řízení má tři základní části:
- Výrok: Obsahuje konkrétní zákonné ustanovení, podle kterého bylo řízení zastaveno.
- Odůvodnění: Popisuje postup a důvody, které vedly k zastavení řízení.
- Poučení: Informuje vás, jak máte postupovat, pokud se chcete odvolat proti tomuto usnesení.
Je možné, že jste obdrželi pouze záznam o usnesení o zastavení řízení, protože se ve vašem případě jedná o zastavení řízení ze zákona, kdy se usnesení žadateli nevydává (§169r odst. 2).
6. Objednejte se na snímání biometrických údajů
Pokud je žádosti vyhověno, objednejte se telefonicky na snímání biometrických údajů. Berte prosím na vědomí, že objednaný termín je závazný a při žádosti o jeho přeobjednání nebo zrušení je nutné postupovat dle správního řádu.
7. Dostavte se na snímání biometrických údajů
Dostavte se na domluvený termín snímání biometrických údajů, s sebou si vezměte cestovní doklad. Při snímání biometrických údajů se domluvíte na termínu vyzvednutí hotového průkazu.
8. Vyzvedněte si hotový průkaz o povolení k pobytu (biometrickou kartu)
Posledním krokem je vyzvednutí průkazu o povolení k pobytu (biometrické karty). Lhůta na vyzvednutí je 60 dnů od snímání biometrických údajů.