Oficiální informační portál pro cizince Ministerstva vnitra České republiky
Načítavání obsahu
Načítavání obsahu
Povolení k trvalému pobytu rodinných příslušníků občanů Evropské unie
Povolení k trvalému pobytu rodinného příslušníka občana Evropské unie je pobytové oprávnění určené občanům třetích zemí, kteří jsou rodinnými příslušníky občanů Evropské unie, Norska, Lichtenštejnska, Islandu, Švýcarska a za určitých podmínek Velké Británie.
Povolení k trvalému pobytu je podmínkou k uplatňování některých práv na území České republiky – je například nutností k získání občanství.
OBECNÉ INFORMACE
ŽÁDOST NA ÚZEMÍ ČR
PRODLOUŽENÍ
Kdo může žádat o toto povolení k pobytu?
O povolení k trvalému pobytu můžete jako rodinní příslušníci občana Evropské unie žádat:
po 5 letech nepřetržitého pobytu na území České republiky, nebo
po 2 letech nepřetržitého přechodného pobytu v České republice, pokud jste blízkým rodinným příslušníkem občana Evropské unie, který má již na území povolen trvalý pobyt, nebo občana České republiky přihlášeného k trvalému pobytu na území České republiky, a zároveň jste rodinným příslušníkem takového občana Evropské unie nebo České republiky nejméně 1 rok.
Rodinní příslušníci se dělí na blízké a vzdálené.
Za blízkého rodinného příslušníka občana Evropské unie se považuje:
manžel nebo manželka,
registrovaný partner nebo partnerka stejného pohlaví,
rodič občana mladšího 21 let, o kterého skutečně pečuje,
potomek (syn, dcera, vnuk, vnučka) občana Evropské unie mladší 21 let,
potomek manžela či manželky občana Evropské unie mladší 21 let,
potomek nebo předek (otec, matka, tchýně, tchán) občana Evropské unie, který je nebo bezprostředně před vstupem na území byl závislý na výživě nebo nutné péči (uspokojování základních potřeb) občana Evropské unie,
potomek nebo předek manžela či manželky občana Evropské unie, který je nebo bezprostředně před vstupem na území byl závislý na výživě nebo nutné péči (uspokojování základních potřeb) občana Evropské unie.
Za blízké rodinné příslušníky jsou považováni i cizinci, kteří jsou v jednom z výše uvedených vztahů vůči občanovi České republiky s trvalým pobytem na území.
Za vzdáleného rodinného příslušníka občana Evropské unie se považuje:
ostatní příbuzní (například sestra, bratr, sestřenice, bratranec, teta nebo strýc), kteří zároveň:
jsou v zemi původu vyživovaní tímto občanem, nebo
jsou v zemi původu členy domácnosti tohoto občana, nebo
vyžadují osobní péči tohoto občana z vážných zdravotních důvodů.
druh nebo družka, pokud doloží trvalý partnerský vztah.
Za vzdálené rodinné příslušníky jsou považováni i cizinci, kteří jsou v jednom z výše uvedených vztahů vůči občanovi České republiky s trvalým pobytem na území.
Na jak dlouho se povolení k pobytu vydává?
Rodinným příslušníkům občanů Evropské unie se povolení k trvalému pobytu nebo karta trvalého pobytu vydává na 10 let a jejich platnost je možné prodloužit o 10 let, a to i opakovaně. Rodinným příslušníkům občanů Velké Británie a Severního Irska mladším 15 let se průkaz o povolení k trvalému pobytu vydává na 5 let.
Jak povolení k pobytu vypadá?
Karta trvalého pobytu
Je určena blízkým rodinným příslušníkům občanů Evropské unie a dále občanů České republiky, kteří vykonali právo volného pohybu. To jsou ti občané, kteří se usadili v jiném členském státě Evropské unie, kde navázali vztah se státním občanem 3. státu, který se poté stal jejich rodinným příslušníkem, a spolu se vracejí do České republiky.
Průkaz o povolení k pobytu
Je určen blízkým rodinným příslušníkům občanů Islandu, Lichtenštejnska, Norska a Švýcarska a obecně vzdáleným rodinným příslušníkům. Týká se také rodinných příslušníků občanů České republiky, kteří nevykonali právo volného pohybu. Průkaz o povolení k pobytu se dále vydává rodinným příslušníkům občanů Velké Británie a Severního Irska, kteří splňují podmínky.
Co vám toto povolení k pobytu umožní?
Osoby s trvalým pobytem mají přístup k veřejnému zdravotnímu pojištění, právo na dávky sociální podpory a mají nárok na zaměstnání a na podnikání.
Můžete o tento typ pobytu žádat, i pokud nemáte žádné vízum nebo povolení k pobytu v České republice?
Rodinní příslušníci občana Evropské unie, Islandu, Lichtenštejnska, Norska a Švýcarska. Dále rodinní příslušníci občanů Velké Británie, pokud tito občané oprávněně pobývali na území České republiky k 31. 12. 2020. O povolení k trvalému pobytu můžete žádat:
po 5 letech nepřetržitého pobytu na území České republiky,
jako blízký rodinný příslušník také po 2 letech nepřetržitého přechodného pobytu v České republice. To platí, pokud jste z této doby byli 1 rok rodinným příslušníkem občana České republiky, který je zde přihlášen k trvalému pobytu, nebo občana Evropské unie, který již má povolený trvalý pobyt.
Bez podmínky předchozího pobytu na území můžete žádat, pokud:
jste pozůstalou osobou po občanovi České republiky, který byl na území přihlášený k trvalému pobytu,
jste pozůstalou osobou po občanovi Evropské unie, který na území pracoval a zároveň:
pobýval na území nepřetržitě po dobu nejméně 2 let, nebo
došlo k jeho úmrtí v důsledku pracovního úrazu nebo nemoci z povolání, nebo
jste přišli po sňatku s tímto občanem o státní občanství České republiky, nebo jste získali jeho státní občanství.
žádáte z humanitárních důvodů (například pečujete o občana Evropské unie, který se o sebe nemůže postarat kvůli svému zdravotnímu stavu, žádáte pro dítě narozené na území České republiky),
je váš pobyt na území v zájmu České republiky.
Nepřetržitý pobyt na území znamená, že vaše nepřítomnost na území nepřesáhne 6 měsíců v roce, nebo tuto dobu přesáhne ze závažných důvodů.
Formulář žádosti můžete vyplnit online. Vyplněnou žádost poté vytiskněte a podepište.
Prázdný formulář žádosti můžete také stáhnout, vytisknout a vyplnit ručně – musí být vyplněn čitelně, hůlkovým písmem (velkými písmeny), latinkou a v českém jazyce. Formuláře si můžete také zdarma vyzvednout na pracovištích Ministerstva vnitra.
3. Objednejte se na pracoviště Ministerstva vnitra
Rezervujte si termín pro podání žádosti předem online nebo telefonicky. Včasná rezervace termínu šetří váš čas, objednání k návštěvě pracoviště ale není nutnou podmínkou podání žádosti – bez předchozího objednání budete odbavení v běžném pořadí.
4. Podejte žádost
Žádost musíte podat osobně na pracovišti Ministerstva vnitra. Za žadatele mladší 15 let musí žádost podat zákonný zástupce (nejčastěji jeden z rodičů). Na základě vaší žádosti vám Ministerstvo vnitra vydá potvrzení o podání a také vám sdělí číslo jednací, které je této žádosti přiděleno. Číslo jednací potřebujete znát například k tomu, abyste mohli sledovat stav řízení.
5. Počkejte na rozhodnutí
Ministerstvo vnitra vaši žádost posoudí ve správním řízení. Pokud zjistí vadu žádosti nebo vadu přiložených náležitostí (dokumentů), vyzve vás písemně k odstranění těchto vad. Ve výzvě ministerstvo vždy přesně popíše, v čem konkrétní vada spočívá a co je třeba udělat pro to, abyste ji odstranili. K tomu vám současně stanoví lhůtu. Tato lhůta může být v odůvodněných případech prodloužena, pokud o to písemně požádáte.
Ministerstvo vnitra také ověřuje, jestli splňujete podmínky pro vydání požadovaného pobytového oprávnění. V této souvislosti můžete být předvoláni k pohovoru, , nebo u vás může být provedena pobytová kontrola. Pobytová kontrola se provádí za účelem prověření, že cizinec skutečně bydlí na adrese uvedené v žádosti o povolení k přechodnému pobytu.
Stav řízení můžete sledovat online na webu v sekci Stav řízení, případně ve svém osobním profilu. Pokud jste byli vyzváni k doložení dokumentů nebo nápravě vad, lhůta pro vyřízení vaší žádosti neběží, a to až do doby odstranění vady nebo po dobu uvedenou ve výzvě.
6. Seznamte se s výsledkem správního řízení
Na webu v sekci Stav řízení můžete vidět následující stav:
V řízení: Žádost ještě není rozhodnutá. Více o tom, co můžete v průběhu správního řízení udělat, najdete v předchozím bodě.
Povoleno: Ministerstvo rozhodlo o vaší žádosti kladně. Pokračujte do dalšího bodu.
Nepovoleno: Ministerstvo zamítlo vaši žádost nebo zastavilo řízení vedené o této žádosti. V souvislosti s tím obdržíte písemné rozhodnutí nebo usnesení. Proti rozhodnutí i usnesení je možné do 15 dnů od oznámení podat odvolání.
Rozhodnutí o zamítnutí žádosti má tři základní části:
Výrok: Obsahuje konkrétní zákonná ustanovení, podle kterých žádosti nebylo vyhověno. Také je zde popsaná případná povinnost vycestovat, včetně lhůty pro toto vycestování.
Odůvodnění: Popisuje, proč byla žádost zamítnuta a na základě jakých dokumentů a důkazů bylo o vaší žádosti rozhodnuto.
Usnesení o zastavení řízení má tři základní části:
Výrok: Obsahuje konkrétní zákonné ustanovení, podle kterého bylo řízení zastaveno.
Odůvodnění: Popisuje postup a důvody, které vedly k zastavení řízení.
Poučení: Informuje vás, jak máte postupovat, pokud se chcete odvolat proti tomuto usnesení.
Načítavání obsahu
7. Objednejte se na snímání biometrických údajů
Pokud je žádosti vyhověno, objednejte se telefonicky na snímání biometrických údajů. Berte prosím na vědomí, že objednaný termín je závazný a při žádosti o jeho přeobjednání nebo zrušení je nutné postupovat dle správního řádu.
8. Dostavte se na snímání biometrických údajů
Dostavte se na domluvený termín snímání biometrických údajů, s sebou si vezměte cestovní doklad. Při snímání biometrických údajů se domluvíte na termínu vyzvednutí hotového průkazu.
9. Vyzvedněte si hotový průkaz o povolení k pobytu (biometrickou kartu)
Posledním krokem je vyzvednutí průkazu o povolení k pobytu (biometrické karty). Lhůta na vyzvednutí je 60 dnů od snímání biometrických údajů.
Formulář žádosti můžete vyplnit online. Vyplněnou žádost poté vytiskněte a podepište.
Prázdný formulář žádosti můžete také stáhnout, vytisknout a vyplnit ručně – musí být vyplněn čitelně, hůlkovým písmem (velkými písmeny), latinkou a v českém jazyce. Formuláře si můžete také zdarma vyzvednout na pracovištích Ministerstva vnitra.
3. Žádost pošlete nebo se objednejte na pracoviště Ministerstva vnitra
Pokud chcete žádost podat osobně, rezervujte si termín předem online nebo telefonicky. Včasná rezervace termínu šetří váš čas, objednání k návštěvě pracoviště ale není nutnou podmínkou podání žádosti – bez předchozího objednání budete odbaveni v běžném pořadí.
Nedostatek volných termínů není důvodem k prominutí případného zmeškání lhůty. Pokud je nabízený termín pro vaši rezervaci již po lhůtě, kterou máte pro podání žádosti, pošlete žádost poštou, datovou schránkou, e-mailem se zaručeným elektronickým podpisem nebo navštivte pracoviště Ministerstva vnitra v úředních hodinách bez předchozího objednání – bez předchozího objednání budete odbaveni v běžném pořadí.
Pokud žádost nebudete podávat osobně, je pro zachování lhůty důležité datum jejího podání do poštovní přepravy nebo datum odeslání datovou schránkou či e-mailem. Žádost musíte předat držiteli poštovní licence (nejčastěji na poště) nejpozději do 15 dnů po skončení platnosti dokladu. Doporučujeme nenechávat podání na poslední chvíli.
4. Dostavte se na pracoviště Ministerstva vnitra
Při osobním podání žádosti si domluvíte termín na snímání biometrických údajů. Ve stanoveném termínu se dostavte na pracoviště, s sebou si vezměte cestovní doklad. Při snímání biometrických údajů se domluvíte na termínu vyzvednutí hotového průkazu.
Pokud žádost nebudete vyřizovat osobně, vyčkejte na zpracování žádosti ministerstvem. V případě, že je žádost v pořádku, obdržíte výzvu na snímání biometrických údajů. Pokud ministerstvo zjistí vadu žádosti nebo vadu přiložených náležitostí (dokumentů), vyzve vás písemně k odstranění těchto vad. Ve výzvě ministerstvo vždy přesně popíše, v čem konkrétní vada spočívá a co je třeba udělat pro to, abyste ji odstranili. K tomu vám současně stanoví lhůtu. Tato lhůta může být v odůvodněných případech prodloužena, pokud o to písemně požádáte.
Stav řízení můžete sledovat online na webu v sekci Stav řízení, případně ve svém osobním profilu. Pokud jste byli vyzváni k doložení dokumentů nebo nápravě vad, lhůta pro vyřízení vaší žádosti neběží, a to až do doby odstranění vady nebo po dobu uvedenou ve výzvě.
5. Seznamte se s výsledkem správního řízení
Na webu v sekci Stav řízení můžete vidět následující stav:
V řízení: Žádost ještě není rozhodnutá. Více o tom, co můžete v průběhu správního řízení udělat, najdete v předchozím bodě.
Povoleno: Ministerstvo rozhodlo o vaší žádosti kladně. Pokračujte do dalšího bodu.
Nepovoleno: Ministerstvo zamítlo vaši žádost nebo zastavilo řízení vedené o této žádosti. V souvislosti s tím obdržíte písemné rozhodnutí nebo usnesení. Proti rozhodnutí i usnesení je možné do 15 dnů od oznámení podat odvolání.
Rozhodnutí o zamítnutí žádosti má tři základní části:
Výrok: Obsahuje konkrétní zákonná ustanovení, podle kterých žádosti nebylo vyhověno. Také je zde popsaná případná povinnost vycestovat, včetně lhůty pro toto vycestování.
Odůvodnění: Popisuje, proč byla žádost zamítnuta a na základě jakých dokumentů a důkazů bylo o vaší žádosti rozhodnuto.